For lille hul forneden?
brevkassespørgsmål af
Kamille
14 år
Jeg er blevet lidt bekymret for om mit hul forneden er for lille. Nu har jeg ikke så meget at sammenligne med, men har en enkelt tæt veninde, vi er ca. lige gamle og nogenlunde lige høje, jeg er måske lidt mere spinkel end hende men ikke så meget. Hun er ikke nær så snæver forneden. Man kan sagtens få mindst to fingre op i hendes skede men vi kan faktisk dårligt få en lillefinger op i min. Jeg synes det er megamærkeligt for fx vore anushuller er ca. lige store. Jeg kan fint få en pegefinger op i både mit og hendes anus. Nu er jeg begyndt at tænke på hvis jeg fx en dag skal være sammen med en dreng om han så ikke kan få penis op i hullet?

Svar:
Hej Kamille,
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller. Jeg kan godt forstå du undrer dig, og måske også bliver lidt bekymret for, om dit hul nu er stort nok. Men jeg kan forsikre dig om, at det er det.
Skeden og skedeåbningen er elastiske muskler, der kan udvide sig og trække sig sammen efter behov. Det kan de, dels for at gøre plads til, at noget, fx fingre eller en penis, kan komme op. Men også for at noget, fx en baby, kan komme ud.
Når du mærker, at dit hul er mere snævert end din venindes, betyder det ikke, at der ikke kan komme noget op i dit hul. Det betyder nok snarere, at din veninde er bedre til at slappe af i musklerne omkring skeden end du er. For det er nemlig ofte fordi man kommer til at spænde op i musklerne i underlivet, at det kan føles som om, der ikke kan komme noget ind eller op. Og når man spænder op vil det også være langt sværere at få noget op.
Det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke er sikkert det er noget du gør med vilje. Altså det med at spænde op. Rigtig mange piger og kvinder oplever, at kroppen nærmest automatisk begynder at spænde, uden de selv lægger mærke til det, når noget skal op. Så det bedste du kan gøre er at prøve at koncentrere dig om at slappe så meget af som muligt, når du prøver at få noget op i skeden. I starten vil det være langt lettere sagt end gjort, da det godt kan tage noget tid at lære. Men hvis du øver dig, vil du begynde at lære hvilke muskler det handler om, og vil stille og roligt kunne lære at slappe af i dem.
Du må aldrig tvinge noget op i skeden, for det må ikke gøre ondt, når noget skal op. Men så længe det du gør ikke gør ondt, kan du roligt øve dig. Og at øve dig er en rigtig god idé. For jo bedre du kender din krop inden du skal være sammen med andre, des rarere vil det føles, når du skal være sammen med andre.
Jeg håber det gav dig svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner,
Siv