Pengebekymringer i forhold til Efterskole
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg skal starte på efterskole efter sommerferien. Altså LIGE om lidt. Herhjemme har tingene altid været lidt kaotiske, og min bror der er diagnostiseret med ADHD, har altid fyldt rigtig meget. Mine forældre er langt fra velhavende, men jeg mangler ingenting. Jeg kan virkelig mærke, at jeg havde brug for at komme væk hjemmefra i en periode, og opleve noget andet end min hjemby.
Så jeg har fundet en efterskole. Som jeg nævnte før, er mine forældre langt fra velhavende, og derfor betaler min mors forældre halvelen + lidt af opholdet. Selvom jeg gody ved, at de selv har tilbudt det, og rigtig gerne vil hjælpe, kan jeg simpelthen ikke lade være med at få dårlig samvittighed. Jeg føler virkelig at jeg skylder dem noget.
Jeg har derudover også mange bekymringer over lommepenge, og generalt hvor dyrt det bliver. Jeg har haft et arbejde i 1 år + herhjemme, for selv at få lidt ekstra til lommen. Men har siden jeg fandt en efterskole, kun kunnet nå at spare en smule op til lommepenge. Det bekymrer mig rigtig meget, om jeg har lommepenge nok. For jeg gider ikke være hende, der ikke har råd til at være med, når de andre tager i Brugsen eller laver noget sjovt i en weekend. Jeg vil nemlig så nødig bede mine forældre om mere, end de allerede giver mig.
Jeg tænker generalt meget over økonomi, og det bekymrer mig rigtig meget. Så meget at det sommetider irriterer mig. Det bør ikke genere mig, men det gør det...

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at der er mange tanker som fylder for dig, nu hvor du skal på efterskole.
Det er en stor forandring, og det lyder til, at det for dig også vil være en rigtig god forandring. Du har helt ret i, at det kan være godt at opleve noget andet, og også at komme lidt væk fra alting derhjemme, uanset om man har nogle udfordringer i sin familie eller ej.
Hvor er det dejligt, at dine bedsteforældre har kunne hjælpe med at gøre din drøm om efterskole muligt. Jeg forstår godt, hvis det giver dig bekymringer, og hvis det får dig til at føle, at du skylder dem noget. Sådan behøver du ikke se det. Du kan prøve at tænke, at det, du kan give tilbage er at få et fedt år med en masse spændende oplevelser, som de vil glæde sig til at høre om, og jeg er sikker på, at din glæde over at være kommet afsted er rigeligt tilbagebetaling for dem. Som du skriver lyder det til, at de rigtig gerne vil hjælpe.
Økonomi og penge kan fylde rigtig meget, og det er helt normalt at være optaget af det. Det er super sejt, at du har arbejdet og sparet op. Jeg tænker, at det er ærgerligt, hvis dine pengebekymringer kommer til at fylde så meget, at du ikke rigtig kan være tilstede i de ting, du gør. Det ville være øv at have brugt penge på f.eks. en oplevelse i weekenden med de andre, hvis det du tænker mest på, er om du har brugt for mange penge. Det kunne være en idé, når nogle muligheder (som ture i weekenden eller lignende) byder sig at bruge noget tid på at tænke over, om det er noget, der betyder så meget for dig, at du gerne vil bruge nogle penge på det. På den måde får du brugt penge på det, som giver dig mest værdi, og du tager et bevidst valg, som du kan stå inde for, hvis bekymringstanker om penge dukker op. Jeg forstår godt, at du ikke vil føle dig udenfor, fordi du måske ikke skal med hen og handle. Hvis du ikke selv har pengene, kan du spørge dine forældre. Jeg forstår godt, at det kan være super følsomt at spørge om penge, især hvis ens forældre i forvejen måske ikke har så mange, men hvis du kan forklare dem, hvorfor det er, at du gerne vil bruge nogle penge, er jeg sikker på, at de også vil forstå og gerne vil hjælpe dig. I kan også aftale, at det er et lån, hvis du har det bedre med det. Det kunne være en idé at tage en snak med dine forældre inden du skal afsted, så I har nogle klare aftaler omkring, hvordan det skal foregå, inden du står i en situation, hvor du skal bruge nogle penge. Måske har de også gjort sig nogle tanker om det. Når ens bekymringer fylder rigtig meget, kan det lette at dele dem med nogen, og her vil det være oplagt at snakke med dine forældre.
Generelt vil jeg sige, at man ikke bruger så mange lommepenge, når man er på efterskole. De fleste efterskoler ligger lidt ude på landet, og der er som regel et stykke vej hen til det nærmeste supermarked. Selvfølgelig køber man nogle snacks engang i mellem, men alt mad og mellemmåltider serverer skolen, og ofte deler man også de ting, der bliver købt. Du kan også prøve at lave et budget, hvor du fordeler de penge, du har sparet op ud på hver uge, så du har lidt mere styr på, hvor meget du kan bruge. Hvis du så ikke bruger dem allesammen, kan du lægge resten oveni en anden uge eller gemme dem til en lidt større ting.
Jeg håber, at du får et mega fedt år på efterskole, og at du kan få luftet dine bekymringer overfor dine forældre, så det ikke skal fylde så meget for dig.
De bedste hilsner
Jeanette