Venner med eks?
brevkassespørgsmål af
Laura
19 år
Hejsa Min ekskæreste og jeg slog op for omkring en uge siden. Det var ham der slog op, og begrundelsen var bare at han ikke elskede mig, og vores forhold på "samme måde" mere. Han sagde dog efterfølgende, at han stadig synes jeg er fantastisk, og han håbede virkelig at det skulle være foraltid, men han fulgte hans hjerte. Det har været det hårdeste jeg nogensinde har været igennem, den tungeste form for hjertesorg, har grædt uafbrudt i næsten en uge. Vi besluttede dog, at skrive sammen i starten fordi det ville være alt for hårdt og mærkeligt at bare skære hinanden ud af livet på den måde. Sagen er den, at jeg var til en gym fest for et par dage siden, hvor han også deltog. Jeg var så dum, at jeg snakkede meget med ham, og endte bare med at blive så mega ked af det pga. gamle minder, fordi jeg elsker ham stadig. Derfor besluttede jeg, at vi ikke skal skrive sammen længere for en stund indtil, jeg får det bedre. Spørgsmålet er bare om vi nogensinde ville kunne være venner. Lige nu føler jeg, at jeg aldrig vil stoppe med at elske ham, men på den anden side, som alle også siger til mig "tiden læger alle sår". Vi er begge enige om at vi vildt gerne ville have været venner efterfølgende, men alligevel føler jeg som sagt jeg aldrig vil stoppe med at elske ham, da han vitterligt er alt jeg nogensinde har drømt om, og er overbevist om at jeg aldrig finder bedre. Derfor er det så hårdt, ønsker nogengange at han bare havde været en idiot overfor mig, men det var han bare ikke og det er dét der gør det så mega hårdt. Jeg vil bare så gerne være venner, da han er det bedste menneske jeg nogensinde har mødt, vi har så mange fællesinteresser, og vi klinger bare så godt med hinanden. Ting vi snakkede om at gøre er ting som at tage i genbrug sammen, og roadtrips, så ikke noget med at besøge hinandens hjem. Er bare i tvivl, da forelskelsen stadig er der og om den nogensinde vil gå væk, fordi ellers kan vi ikke være venner. Håber virkelig, at i kan guide mig, for føler ingen forstår mig. De fleste siger at det nok ikke vil gå.... Hilsen Laura - forvirrede og hjerteknuste pige

Svar:
Kære Laura
Hvor er jeg ked af at høre at du går igennem sådan en rigtig kedelig tid.
At slippe en tidligere kæreste kan være meget hårdt- især når du stadig har mange følelser for ham. Det er også helt forståeligt, at det er svært for dig bare at være venner med ham.
Jeg tænker det måske vil være en god ide at tage den tid, du har brug for, for at komme over hamog bearbejde dine følelser og tanker.
Det er også vigtigt at huske, at selvom du måske eller måske-ikke er klar til at være venner med ham lige nu, betyder det ikke, at du aldrig kan være venner med ham igen.  Du kan måske genopbygge venskabet på et senere tidspunkt, når du er føler dig klar til det.
Du kan også overveje at snakke med din ekskæreste om hvordan jeres relation i fremtiden kan se ud. Hvis det er for svært at se ham lige nu, kan du fx skrive en besked til ham om, at du har brug for lidt luft. Så får du også tid til st tænke igennem hvad du ønsker, og hvis du senere føler, at du ønsker at genopbygge venskabet, kan du altid tage kontakt til ham igen.
Uderover dette vil jeg også prøve at give dig et par andre hjælpende råd med på vejen, så du kan hjælpe dig selv med komme oven på igen;
Giv dig selv den nødvendige tid og ro: det kan være en god ide at give dig selv den nødvendige tid til at sørge over bruddet og bearbejde dine  tanker følelser. Du kan evt overveje tage et skridt tilbage fra din ekskæreste og undgå at se eller skrive med ham i en periode. På denne måde får du også lidt luft, og du kan måske bedre få tænkt over du ønsker i fremtiden.
Forkæl dig selv: Brug tiden på at være god ved dig selv. Fx dyrk lidt motion, spis noget god mad, og sørg for at få nok søvn. Det kan også være en god ide at forkæle dig selv lidt ekstra, fx ved at købe noget lækkert tøj, få et helt nyt look eller bare gør et eller andet godt for dig selv.
Snak med dine nærmesteDet kan være en stor hjælp at tale med nogen om dine følelser. Du kan snakke med en ven/veninde eller et familiemedlem du stoler på og er tryg ved. De kan hjælpe dig, lytte til dig, og give dig råd til hvad du bedst kan gøre for at komme ovenpå igen
Fokuser på interesser/hobbyerPrøv at fokusere på dine egne interesser og hobbyer. Er der en særlig interesse eller hobby du er glad for? Bare gør ting, som du holder af, og som får dig til at føle dig glad og afslappet. Det kan måske hjælpe dig med at finde glæden i livet igen og give dig noget positivt at fokusere på, og få dig lidt væk fra tankerne om din ekskæreste.
Accepter dine følelser: Til mit sidste råd vil jeg sige, prøv at acceptere dine følelser. Det hjælper ikke at fortrænge, være flov over, skamme sig eller benægte hvad du føler. Det er okay du stadig har følelser for din ekskæreste, og måske vil du altid have det sådan Det er okay så længe det ikke styrer hele dit liv, og det er okay du har brug for den tid du har brug for til at sørge over ham. Lige nu sidder du i en rigtig kedelig og frusterende situation, men hvis du giver dig selv lov til at hele vil du forhåbentlig se lyset for enden af tunnelen Det vil måske tage lang tid, men jeg tror på du en dag kan nå det, du skal bare have den rette støtte og forståelse fra dine omgivelser.
Husk det er vigtigt du tager hensyn til dig selv og din mentale sundhed. Stress ikke dig selv, og gem ikke på din smerte, du har ret til at blive hørt og lyttet til! Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt, og jeg ønsker dig al held og lykke fremover!
Venlig hilsen Kylie.