Menstruation
brevkassespørgsmål af
Liva
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14. Jeg har haft mens i 2 år nu. Det har aldrig været regelmæssigt, men været meget normalt når det så har været der. Nu er det blevet mere regelmæssigt inden for det halve år. Det er jo meget godt, men inden for de sidste 3 måneder har der været næsten igenting i de hele 5-6 dage. Det der er er helt sort/mørkt. Min veninde siger et eller andet med at det er usundt og min mor siger det skal vi lige holde øje med, men jeg vil gerne hvide hvad der er galt så hurtigt som mugligt.
På forhånd tak😌

Svar:
Hejsa
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg vil starte med at sige at der er meget stor forskel på, hvor meget og hvordan piger/kvinder bløder når de har menstruation. Der er mange faktorer , der kan påvirke vores hormoner og blødningsmængde og hyppighed. Det er jo faktorer, jeg ud fra det du skriver ikke kender. Særligt har vægttab og kostomlægning stor betydning. Stress i forbindelse med sygdom kan også påvirke blødningen fx hvis man har haft kyssesyge. Piger der er seksuelt aktive skal selvfølgeligt også være opmærksomme på graviditet med så små blødninger. Så umiddelbart er jeg ikke bekymret og jeg er ret sikker på, at det ikke i sig selv er usundt. Det kan sagtens være, at din krop nu her efter et par år har indfundet sig bedre med en mindre blødningsmængde.
Det du kan være opmærksom på og som skal få dig til at søge læge er anderledes smerter og hvis det blod/udflåd, der kommer ud lugter meget dårligt eller der kommer andet udflåd der lugter slemt. Er du bekymret, er mit bedste råd at gå til din læge, men ellers lyder det helt ok lige at vente og se an.
Mange hilsner
Eva