P- piller

brevkassespørgsmål

P- piller

brevkassespørgsmål af
Emma
15 år
Oprettet 2 måneder 3 uger siden

Hej, jeg er en pige på 15 og jeg er lige kommet på p-piller, men jeg har dog virkelig mange spørgsmål til det. Jeg har en kæreste og vi har haft sex mange gange, og ingen af os har haft sexsygdomme før. Jeg er meget i tvivl om hvor meget p- pillerne beskytter imod graviditet, kan han komme i mig uden der sker noget og hvilke bivirkninger kan man få af pillerne?

Svar:

Kære Emma,

Hvor er det godt, at du skriver! Det er ikke altid nemt at finde rundt i virkning og bivirkning af medicin, og man kan få mange forskellige informationer afhængig af, hvor man læser henne.
For at besvare dit første spørgsmål om, hvor sikkert det er, så er p-piller næsten 100 % sikre, hvis du tager dem, som der står anført i brugsanvisningen - de beskytter også i de 7 dage, hvor du holder pause. De beskytter også, selvom din partner kommer i dig. Hvis du glemmer en p-pille - og der altså går mere end 36 timer fra du tog den sidste, inden du tager den næste - så skal I bruge kondom i 7 dage efterfølgende for at være sikre på at undgå graviditet. P-piller beskytter ikke mod sexsygdomme.

De mest almindelige bivirkninger for p-piller er brystspændinger, hovedpine, kvalme, mavesmerter, ændring i menstruation, vægtændring og akne. Man skal være særlig opmærksom på, om ens humør ændrer sig, da depression og humørændringer også er bivirkninger. Hvis du oplever nogle af bivirkningerne (især den sidste) og er generet af dem, skal du snakke med din læge. Så kan I sammen finde en anden præventionsform til dig.
Til sidst skal man være opmærksom på, at der er en lille øget risiko for blodpropper, når man er på p-piller.
Alt i alt er p-piller en rigtig god beskyttelse mod graviditet, når man tager dem rigtigt. Men hvis man er generet af bivirkninger, kan man sagtens finde andre gode måder at beskytte sig på.

På nedenstående link, kan du læse lidt om de forskellige måder at beskytte sig på, og virkning og bivirkninger.

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2021/Din-praeventionsguide-e-bog.ashx#page17

Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål. Der er mange andre unge kvinder, der går med de samme spørgsmål, så det var godt, du skrev. Og hvis du bliver i tvivl om, om p-pillerne er det rigtige for dig, så kan du altid kontakte din læge og snakke om andre muligheder.

Med venlig hilsen

Eva

evahs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål