Paranoid for graviditet, selvom jeg er på p-piller
brevkassespørgsmål af
johanne
20 år
Hej med jer! Jeg er en pige på 20 år, og jeg var så heldig, at jeg sidste år fik en kæreste, som jeg er utrolig glad for. Jeg mistede min mødom sidste år, så det med sex er stadig "lidt" nyt for mig, trods jeg har en kæreste. Da jeg så fik en kæreste, startede jeg på p-piller, fordi jeg ikke ønsker, at få børn allerede nu. Jeg er god til at tage mine p-piller hver dag til tiden, dog nogle gange med 30 min til 1 times forsinkelse, men det bør vel ikke gøre noget? Når jeg er sammen med min kæreste, har vi altid sex, for det er nemlig super dejligt, især når man føler sig så tryg i hans selskab. Selvom det hele bare er mega godt, og jeg absolut intet har at klage over, så er jeg simpelthen så bange for at blive gravid, trods jeg er på p-piller. Min kæreste og jeg gør det, at han trækker sig ud inden han kommer, for lige nu har jeg lidt svært ved tanken om, at han kommer i mig. Men der er jo stadig præspærm, og det gør mig stadig lidt nervøs. Jeg ved godt, at p-piller er 99% sikre, og når man er god til at tage dem, så bør jeg ikke være bange og paranoid for graviditet - men det er jeg desværre, og det synes jeg er super træls, for jeg har næsten altid den bekymring, efter vi har været sammen. Jeg oplever også nogle gange, at jeg får nogle små kramper i mit underliv, ligesom menstruationssmerter, og det gør mig også mega bange, for hvad kan det mon være? Jeg ved ikke, om det er for meget, når jeg bekymrer mig så meget, jeg vil bare gerne føle mig helt sikker, og dermed ikke lade mig begrænse. Det skal lige siges, at min kæreste er mega forstående, og med på at mit hoved også lige skal følge med, for sex med en fast partner, er stadig nyt for mig. Håber I kan berolige mig lidt, for synes det er super træls at have det sådan her, når jeg har verdens bedste kæreste. Mange hilsner miiig

Svar:
Kære Johanne
Tak for din henvendelse, hvor du beskriver noget, som jeg tror, at de fleste kan nikke genkendende til. Jeg er ked af, at du føler som du gør, men jeg tror, at det er meget normalt at være bange for at blive gravid, når sex stadig er nyt for dig. Jeg har snakket med flere, som har det på samme måde som dig, så ud fra det at dømme, er det meget normalt.
Som du selv skriver, så er der kun en lille chance for at blive gravid (1-2%), hvis du tager dine p-piller, som du skal. Selvom man tager dem til tiden, så er der andre faktorer, der kan være "skyld" i en graviditet. F.eks. at man bliver syg og kaster pillen op igen og derved mister den. Det lyder dog ikke til, at det har været aktuelt for dig, så jeg vil sige, at der nok er en meget lille chance for, at du er blevet/er gravid. Har du mon taget en graviditetstest? Selvom sandsynlihgeden er meget lille for, at du er gravid, kan det være, at det at tage en test kan berolige dig.
Jeg kan godt forstå, at det er træls at være bekymret hele tiden og det lyder også til, at det påvirker påvirker dig negativt, når du skal have sex med din kæreste. Det er jeg ked af at høre. Det må ikke føles rart ikke at kunne give sig hen 100 procent. Har du overvejet, om p-piller (eller minipiller) er den rette præventionsform for dig? Mon du har snakket med lægen om, hvordan du har det? Der kan det være, at der er andre præventionsformer, som kan gøre dig mere tryg og hvor du ikke skal tænke over, om du kommer til at misse at tage din prævention. Her tænker jeg f.eks. på en spiral, som er en t-formet plastikstav, man enten kan få med kobbertråd eller en hormoncylinder. Spiralen er bare én præventionsform, som ikke kræver en (tidskrævende) struktur, der skal overholdes ift. at forhindre en graviditet. Selvom du tager dine p-piller, som du skal kan det være, at det måske kan berolige dig at have en præventionsform, hvor du ikke skal tænke over andet end, at den "er der." Giver det mening?
Mavesmerter, som føles som menstruationssmerter, kan skyldes flere ting. Det kan komme af stress, manglende mad og for lidt væske. Men det kan også komme af at tænke eller bekymre sig meget. Når man har meget at tænke på og bekymre sig om, så kan det godt gå i maven og give mavesmerter eller -kramper. Når man ovenikøbet er bekymret over nogle bestemte ting - som en graviditet - kan det også virke som om, at det er det eneste, man lægger mærke til, fordi det fylder meget i hovedet. F.eks. at du er bekymret for, at du er gravid og derfor mærker smterter, der relaterer sig til det. Giver det mening? Hvis dine mavekramper- og smerter bliver værre eller fortsætter jævnligt, som de er nu, kan det måske være, at du skal tage en tur til lægen? Måske vil det give mening for dig, at snakke med han/hun om smerterne og måske også, hvornår de opstår. Det er rigtig dejligt at høre, at du er så tryg ved din kæreste, som du er og det er dejigt at høre, at han er så forstående. Det kan være, at det også er en mulighed at snakke med ham præventionsformer og inddrage ham i processen? Det kan også være, at han vil med dig til lægen?
Jeg synes, at du har været utrolig god til at sætte ord på dine tanker og dine bekymringer omkring din situation og at du kan bruge mine råd til noget.
De bedste hilsner,
Malou