Pap Søsters numse
brevkassespørgsmål af
Malthe
11 år
hey er en dreng på 14 og her en pap søster på 16 vi bor sammen nogle gange når hun står op om morgen har hun kun undertøj på det tænder mig at se hendes gode røv i g streng er det normalt at have læste til at tage hende bag fra jeg får også tit resnig af at kikke på den lækkede røv er det ok og spørger om jeg må se hende nøgen ????

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig forvirret over dine tanker og følelser. Sådanne tanker kan være meget forvirrende, og det er så godt, at du stiller sådanne spørgsmål, når du bliver i tvivl.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt normalt at opleve stærke følelser og seksuelle tanker i din alder. Når man er teenager, sker der rigtig meget med kroppen og følelserne, og det kan føre til, at man oplever en stærk nysgerrighed – også i situationer, hvor det måske kan føles forkert eller mærkeligt bagefter. Det er en del af det at udvikle sig og lære at forstå sine følelser og impulser.
Når det handler om din papsøster, er det dog vigtigt at tænke på, at hun er en person, der fortjener respekt, og at grænser er utroligt vigtige. Selvom du måske oplever tiltrækning, er det vigtigt at huske, at det ikke er en situation, hvor det vil være passende at handle på de følelser eller spørge hende om ting, der kan gøre hende utilpas – som fx at se hende nøgen.
Jeg synes det er rigtig godt, at du spørger, når du er nysggerig på, hvornår noget er okay eller ej. Hvis ikke vi spørger, så lærer vi jo ikke noget. Når din søster går rundt i undertøj derhjemme, må du tænke på, at hun nok gør det, fordi hun slapper af der, og at hun er komfortabel i familien. Det kan nogle gange føles lidt ubehageligt at få af vide, at nogen finder en tiltrækkende, hvis man er venner eller i familie med dem. Og jeg tænker bestemt ikke, at du har lyst til at gøre hende ukomfortabel, så jeg tænker, at det ville være en god ide at lade være med at spørge hende, om du må se hende nøgen.
Det er naturligt, at du har brug for et sted at rette din nysgerrighed og seksualitet hen, og det er også helt normalt, at det nogle gange kan ske i retninger, der måske ikke føles helt okay. Det betyder dog ikke, at du er forkert eller unormal – det er noget, du kan lære af og vokse med.
Hvis de her følelser fylder meget for dig, og du synes, at det er svært at håndtere, kan det være en god idé at tale med en forælder, hvis du er klar på det, om at det er en situation, du måske har det lidt svært med. Du behøver ikke at gå i detaljer om, at du tænder på hende, men måske det kunne hjælpe.
Det vigtigste er at tage hensyn til andre menneskers grænser og følelser og finde måder at håndtere dine egne tanker på, der ikke går ud over andre. Det er en del af det at blive voksen og lære at navigere i, hvordan man har respekt for sig selv og andre på samme tid.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe lidt!
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus