Er det ulovligt
brevkassespørgsmål af
S
18 år
Hey CH! Er det ulovligt at dele et screenshot af en samtale og dermed eventuelt risikere at udstille en anden person lidt? Hvis fx personen har skrevet noget mega klamt eller ondskabsfuldt til mig og jeg gerne vil dele det med mine venner. Eller krænker jeg hans privatliv, hvis jeg deler et screenshot af vores chat med andre? Kh. S

Svar:
Hej.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad man egentlig må dele, særligt hvis man føler sig urimelig behandlet, eller har oplevet noget grænseoverskridende, så kan man have lyst til at dele den oplevelse med andre. Så det er rigtig godt, at du rækker ud, for at få råd til, hvordan du håndterer situationen bedst muligt, og hvad du egentlig må og ikke må gøre i den situation.
Juridisk set, så kan deling af private beskeder uden samtykke fra den person, der har skrevet beskeden, være en krænkelse af privatlivets fred ifølge straffelovens § 264 d. Hvis beskeden er meget personlig eller indeholder følsomme oplysninger, så kan det være ulovligt at dele, fordi det er privat kommunikation, og vil være en krænkelse af privatlivets fred at dele det med andre uden samtykke.
Hvis beskeden dog indeholder fx trusler, chikane eller grove seksuelle kommentarer, så kan det være nødvendigt at dele indholdet med nogen, som en måde at håndtere det på, da det kan være ulovligt fx at komme med trusler til andre. En måde at håndtere sådan en situation på vil være at dele et screenshot af beskeden, men med fx Politiet eller en voksen, da det i sådan et tilfælde vil det være okay at vise et screenshot, da det er en måde at håndtere, at være blevet udsat for en kriminel handling. Men hvis du deler et screenshot af beskeden offentligt (fx i en gruppechat på en socialt medie) med personens navn og billede, så kan det betragtes som at udstille personen, og det kan være ulovligt at gøre. Uanset hvad personen har skrevet er det bedst at undgå at dele offentligt, selvom det er i en privat besked med andre, da du dermed mister kontrollen over, om beskeden deles videre, og dermed bliver delt offentligt, og det kan være ulovligt. Derudover kan det også være en måde at eskalere en konflikt på, som kan føre til mere skade for dig.
Selvom du skal være opmærksom på, at du kan komme til at krænke denne person ved at dele beskeden, så kan der stadig være måder for dig at dele indholdet på med andre som en måde at håndtere situationen på. Det lyder som om, at det er en ubehagelig besked, og så vil jeg anbefale dig at du taler med nogen om det. Det kan være din veninde, eller en voksen tæt på dig (men uden nødvendigvis at dele et screenshot af beskeden). Hvis det, der står i beskeden faktisk er ulovligt, så synes jeg at du skal overveje, om du skal involvere en voksen, så du ikke står alene med at finde ud af, hvordan du håndterer situationen. Det er okay at tage screenshots til sig selv. Det kan i nogle situationer være vigtigt, da det er dokumentation på en ulovlig handling. Men du skal være meget opmærksom på at dele screenshots af samtaler med de involveredes navn med andre uden deres samtykke, da det kan være ulovligt.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen.
Mange hilsner
Pernille