Kæreste
brevkassespørgsmål af
Mille
13 år
Jeg synes ikke det er fair man skal være sådan bare på date hvorfor er der ikke nogen Hjemmeside hvor man kan date som teenager

Svar:
Hej Mille,
Når jeg læser dit spørgsmål forstår jeg på dig, at du er træt af at der ikke findes datingsider til teenagere under 18, og jeg kan godt forstå dine tanker.
Det er et virkelig godt spørgsmål hvorfor der ikke findes hjemmesider, hvor man kan date som teenager! Der er helt sikkert også andre end dig, der har haft samme tanke.
Jeg vil prøve at give nogle mulige forklaringer på, hvorfor man skal være 18 år, for at have en dating profil. Forhåbentlig vil det give mere mening så. En af forklaringer er faktisk sikkerhed og beskyttelse af unge. Det handler om, at for personer under 18 år kan online møder med fremmede udgøre en risiko for misbrug eller udnyttelse. Og ved at sætte en aldersgrænse på 18 år forsøger datinghjemmesiderne altså at beskytte personer under 18 mod potentielle farer ved at snakke med fremmede eller andre på en online platform. Når man er 18 år, er man myndig og voksen. Det vil også sige at man har ansvar for sig selv og sine egne handlinger. Netop derfor er aldersgrænsen også over 18 år. Man deler også som regel personlige oplysninger på datingprofiler og det er vigtigt at man har en forståelse for ansvaret og de risici, der kan følge med det. Og det kan sagtens være at mange også har en forståelse for det før man er fyldt 18 år, men det bliver nødt til at være en grænse for netop at beskytte de børn og unge som endnu ikke er klar til det. Også selvom det kan være frustrerende ikke at kunne komme på dating hjemmesider som ung teenager.
Med det sagt, så findes der andre sociale apps og sider, som giver mulighed for at møde nye mennesker, også når man er under 18 år. Blandt andet de sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat kan bruges til at komme i kontakt med mennesker du måske ikke ser til hverdag eller nye mennesker. Det er dog vigtigt at pointere at man skal være forsigtig med, hvem man taler med hvis det er helt fremmede mennekser, og huske på, at man altid skal snakke med en voksen, hvis noget føles usikkert eller forkert. Men det kan jo også være venners venner eller andre bekendte, som man gerne vil på en date med, og der kan man sagtens bruge sociale medier, til at komme i kontakt med hinanden og måske endda invitere personen på en date.
Helt overordnet er det altid en god idé at tage små skridt og møde nye mennesker i trygge omgivelser, som fx gennem venner, skolen eller fritidsaktiviteter. Det er altid bedst at tage sig tid og huske på, at der ikke er noget pres for at date før, man føler sig klar til det. Og det gælder ligemeget om man er 13, 18, 30 eller 50 år gammel.
Jeg håber at du fik svar på dit spørgsmål og ellers må du endelig skrive ind igen hvis jeg har misforstået det. Og ellers vil jeg henvise dig til vores sms-chat rådgivning, hvor du kan skrive frem og tilbage med en rådgiver og forhåbentlig få svar på dit spørgsmål. Nummeret til sms-rådgivningen er: 25 80 60 60
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus