Meget øm lige under den ene brystvorte
brevkassespørgsmål af
Lars
22 år
Hejsa, pludselig blevet meget øm lige under venstre brystvorte, og er da lidt nervøs for hvad det kan skyldes.

Svar:
Hej Lars
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du er nervøs over en pludselig opstået ømhed under den ene brystvorte.
Det kan være svært at svare på, præcist hvad det er du mærker, når jeg ikke kan stille uddybende sprøgsmål eller undersøge dig, men det lyder i hvert fald ikke som noget du farligt og jeg tænker ikke, du behøver være nervøs.
Hvis der er lidt rødme og måske hævelse i det område, der er ømt, kan det være lidt betændelse i en hårsæk (altså der hvor et brysthår vokser ud), eller en helt normal "bums". Det bedste at gøre ved det, er at vaske med vand og sæbe 2-3 gange dagligt. Der kan også være tale om en lille lymfeknude, men det kommer lidt an på placeringen. Lymfeknuder kan hæve og være ømme  i forbindelse med små infektioner.
Hvis ømheden ikke forsvinder igen, kan du kontakte din egen læge, som har mulighed for at undersøge dig og give dig et klarere svar.
Håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Rie