P-piller
brevkassespørgsmål af
Stine
16 år
Jeg er begyndt på Loette 28 p-piller. Men mit spørgsmål er hvornår man er beskyttet? Min læge sagde det var fra første dag, men hvad jeg kan læse, så står der man skal bruge fx kondom de første 7 dage

Svar:
Hej Stine
Det er ikke helt nemt at regne ud hvordan beskyttelsen med p-piller virker! Når du starter skal du gøre det på menstruationens første blødningsdag - og så er det helt rigtig, at du med det samme er sikkert beskyttet mod at blive gravid. Det er også bedste tidspunkt for at minimere risikoen for pletblødninger.
For at en kvinde skal kunne blive gravid skal hun have ægløsning, hvilket hun har cirka hver 4. uge, og det frie æg skal møde en sædcelle/spermie. P-pillens vigtigste opgave er at forhindre ægløsning, sådan at det møde slet ikke kan ske. Fra første blødningsdag i mentruationen er der cirka to uger til næste ægløsning, og starter kvinden på p-piller først i menstruationen har den god tid til at forhindre at det kan ske.
Vil du læse mere om menstruationscyklus og p-piller? Så kig HER og HER :-)
Dbh
Rebecka