Kan ikke være mig selv
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej brevkasse Det er som om, mine venner forventer, at jeg altid skal være den sjove og glade. Den der siger noget dumt og får alle til at grine. Men nogle dage har jeg bare ikke energien. Nogle gange er jeg træt, ked af det eller bare i mit eget hoved. Når jeg så ikke er helt “på”, så tror de at jeg er sur. De spørger mig ikke, hvad der er galt – de lægger bare afstand, som om jeg ødelægger stemningen. Jeg føler mig totalt misforstået. Jeg er jo mere end bare “ham den sjove”.

Svar:
Hej med dig.
Tusind tak for dit spørgsmål – jeg tror, at rigtig mange kan genkende og relatere til det, du beskriver.
Når vi mennesker er i sociale grupper, har vi en tendens til at indtage forskellige roller – og ofte afhænger rollen af, hvilken gruppe vi befinder os i. Det kan også være svært at bryde ud af en rolle, når først den er “sat”, selv hvis man ikke har lyst til at være i den lige nu.
Derfor vil jeg starte med at sige, at det er helt naturligt og almindeligt, at du har fået en bestemt rolle i din vennegruppe. Måske kan du endda genkende, hvilke roller dine venner har i gruppen?
At være kendt som “ham den sjove med masser af positiv energi” er i udgangspunktet rigtig dejligt – det betyder jo, at du bringer noget godt til fællesskabet. Men som du selv beskriver, kan det også være en udfordring på de dage, hvor du ikke føler dig fuld af overskud og energi. Og det er helt forståeligt. For ingen mennesker er altid glade og klar på sjov og ballade – og der skal selvfølgelig også være plads til dig, når du ikke er i topform.
Når du oplever, at dine venner tager lidt afstand, når du ikke er “den sjove”, kan det måske skyldes, at de ikke helt ved, hvordan de skal forholde sig til det – simpelthen fordi de ikke er vant til at se dig sådan.
Mit råd til dig er at forsøge at være åben og ærlig omkring, hvordan du har det – og hvad du har brug for i de situationer. Det behøver ikke være stort eller dramatisk. Her er nogle eksempler på, hvordan du kan sige det:
• “Gutter, jeg er helt flad i dag, så jeg er nok lidt mere stille end jeg plejer. Jeg har brug for bare at være lidt med på sidelinjen, men håber jeres gode energi kan smitte lidt af på mig.”
• “Jeg er lidt ked af det i dag og er lidt oppe i hovedet på mig selv. Det har intet med jer at gøre, og jeg er ikke sur – men det ville betyde meget, hvis I tager lidt hensyn og ikke joker så meget med mig lige nu. Jeg er virkelig glad for at være sammen med jer, og håber det kan hjælpe mig lidt på vej.”
Og faktisk synes jeg også, at den måde du formulerer dig på her i brevkassen er virkelig fin og reflekteret – måske kan du bruge nogle af de samme formuleringer direkte, enten i en samtale eller i en besked til dem.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig!
Mvh. Chris - Cyberhus