Overraskende sammen med pige

brevkassespørgsmål

Overraskende sammen med pige

brevkassespørgsmål af
Mejse
16 år
Oprettet 9 måneder 2 uger siden

Jeg skal i gymnasiet her efter ferien og tænkt en hel masse på alle de nye mennesker jeg kommer til at møde. Om der er mange søde drenge og mit forhold til dem og om jeg måske finder en bestemt dreng. Alt sådan noget. Men så skete der det at jeg var til fodboldstævne lige inden ferien hvor jeg kom til at snakke med en sød pige fra et af de andre hold. Vi klikker bare og har det sjovt sammen. Og på en eller anden mystisk måde er vi også blevet fysisk tiltrukket af hinanden. Vi har besøgt hinanden en del her i ferien selv om vi bor et stykke væk fra hinanden og jeg har altså så både smagt skede og pigerøv. Og det er sygt overraskende for mig men jeg kan altså lide det. Men jeg kan jo ikke forstille mig og være kæreste med en pige og glæder mig jo stadig til gymnasiet og tjekke drengene ud. Men jeg er også glad for timerne med min fodboldveninde. Så hvad gør jeg? Jeg er lidt forvirret.

Svar:

Hej Mejse

Det lyder dejligt, at du har mødt en sød pige, som du har det godt med. Indledningsvist er det vigtigt for mig at fortælle dig, at det er helt normalt at have lyst til at prøve forskellige ting i ungdomsårene, hvor ens seksuelle identitet udvikles. Da din seksuelle identitet ikke er helt færdigudviklet endnu, kan hvad og hvem, du tænder på, også nå at ændre sig ad flere omgange. Så selvom det kan være rart at kunne "putte sig selv i en kasse" og klart definere, om man er til piger, drenge eller begge køn, er det vigtigste måske faktisk, at man blot er sammen med dem, man føler sig tryg ved for nu? Så skal visheden nok komme, når du bliver ældre og ved noget mere om, hvad du kan lide og ikke lide.

Det lyder som om, at der sker mange spændende ting i dit liv lige nu, hvor du står overfor at skulle starte på gymnasiet. Som du selv skriver, er du spændt på alle de nye mennesker, du kommer til at møde. Det får mig til at tænke på, om det ene mon behøver at udelukke det andet? Er det sådan, at du skal tage en beslutning om, hvad du vil gøre lige nu? Skal du vælge mellem pigen eller drengene på gymnasiet lige nu? Eller kan det mon give bedst mening for dig at vente og se på, hvordan det hele bliver, når du starter på gymnasiet? Måske kan du og pigen hygge jer indtil da og se på, hvad der sker, når hverdagen melder sig igen? Det kan være, at det hele så vil give sig selv, hvis I fx ikke har tid til at ses alligevel på grund af afstanden mellem jer, eller hvis en af jer mister interessen, fordi I møder nye mennesker på gymnasiet?

Du skriver også, at du ikke kan forestille dig at være kærester med en pige. Den følelse, tænker jeg, er vigtig for dig at lytte til, når du skal finde ud af, hvad du vil gøre. Hvis du er interesseret i at finde en kæreste, så er det måske ikke hende, du så skal bruge al din tid og energi på. Men man kan også sagtens have det godt sammen nogen og være tiltrukket af dem, uden at man behøver være kærester med dem. Så der er ikke noget forkert i, at du er tiltrukket af en pige, men ikke har lyst til at være kærester med hende. Det vigtigste i den sammenhæng er måske blot, at du husker at være ærlig omkring dine følelser overfor pigen, så hun ikke får nogen falske forhåbninger om jeres relation.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Held og lykke med din gymnasiestart - jeg sender en masse god energi i din retning!

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål