Objektivt svar

brevkassespørgsmål

Objektivt svar

brevkassespørgsmål af
Mads
23 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Hej,

Jeg er en 23 årig mand, som søger et "ærligt svar" (hvis man kan sige det sådan) ift. min størrelse dernede, da min søde kæreste ikke er de bedste til at snakke om sådan noget.

Mit problem er, at min penis nærmest er 1 cm i slap tilstand (nærmest gemt væk) og ca. 5,8 i stiv. Jeg tænkte på om det så hedder "Micro Penis"?  er min penis meget mindre end normalen eller hvordan er det?

Jeg tænkte også på hvad gennemsnittet er ca i Danmark.

Og til sidst om man kunne gøre noget for at gøre sexlivet lettere.

Jeg håber det giver mening og at jeg kan få en god tilbagemelding. Det er ikke noget jeg er trist over, er mest bare nysgerrig.

Mange tak!

hilsen Mads

Svar:

Hej med dig Mads

Tak for dit spørgsmål! Jeg tror, at der er mange, som har det ligesom din kæreste, og som synes, at det f.eks. kan være lidt akavet at tale om de her ting. Men derfor kan man nu have brug for at få snakket lidt om det alligevel, og derfor synes jeg bare, at det er super godt, at du er kommet forbi her i Brevkassen. Du skriver, at du søger et "ærligt svar", og for mig lyder det til, at du ønsker ret direkte svar på de spørgsmål, du stiller. Så det vil jeg gøre mit bedste for at give dig!

Du spørger, om din penis vil blive betegnet som en mikro penis, og så vidt jeg ved, så er det en medicinsk betegnelse, og derfor er der også nogle klare retningslinjer for, hvornår man vil sige, at der er tale om en mikropenis. Som jeg læser det, så skal ens penis være 2,5 standardafvigelser mindre end gennemsnittet for ens aldersgruppe og race. Men det er noget lidt indviklet matemtik, som jeg ikke tror, de fleste lige forstår.  Ofte vil det, som jeg forstår det, dog svare til en længde i udstrakt (ikke stiv) form på under 9 centimeter målt med en særlig metode. Så som jeg forstår det, så vil din penis, hvis du altså har målt den på samme måde, som den skal måles for at kunne stille diagnosen, være af en størrelse, hvor man vil kalde det en mikropenis. Men jeg bliver også nødt til at sige, at jeg ikke er læge, og derfor kan jeg ikke sige det endeligt. Hvis du gerne vil vide det med sikkerhed, så tænker jeg, at det kunne være en mulighed at snakke med din læge om det?

Du spørger også om din penis er mindre end normalen, og jeg tænker, at det er svært at svare på, fordi det kommer an på, hvad du mener, når du siger "normalt". Min umiddelbare tanke var, om der overhovedet er noget, som man kan kalde normalt? For penisser er ligesom alle andre ting meget forskellige. Nogle er små, nogle er store. Nogle er midt imellem. Nogle er skæve, nogle er lige. Nogle er mørke, nogle er lyse. Nogle er tykke og nogle er tynde. Derfor tænker jeg ikke rigtig, at jeg kan sige, om din penis er mindre end normalen. Du spørger dog også ind til gennemsnittet. Her er der lidt forskellige tal, man kan kigge på, men en artikel fra videnskab.dk fra 2015, fortæller om et studie, hvor man har fundet at gennemsnitsstørelsen for en slap penis er 9,16 cm og i stiv tilstand 13,12 cm. Med udgangspunkt i disse tal er din penis altså mindre end gennemsnitstørrelsen. Med fare for at blive lidt teknisk, så vil jeg bare gerne lige påpege, at man dog skal huske, at et gennemsnit ikke nødvendigvis betyder, at de fleste har en penis omkring 9 cm. Det kan også betyde, at mange ligger væsentlig under og væsentligt over gennemsnittet, og at gennemsnittet så kommer til at være et sted i midten. Derfor tænker jeg heller ikke, at man ud fra gennemsnittet kan sige, om din penis er mindre end de fleste andres eller ej, fordi vi ikke kender de tal, som gennemsnittet er udregnet ud fra.

Dit sidste spørgsmål handler om dit sexliv, og det tænker jeg egentlig er det mest centrale. For størrelsen er for så vidt ikke så vigtig egentlig, da man sagtens kan have et godt sexliv, selvom man har en lille penis. For nogle kræver det dog måske lidt mere arbejde, og derfor er mit bedste råd til dig og din kæreste at udforske og eksperimentere. Sex er mere end penetrationssex, og mange nyder egentlig andre former for sex mere. F.eks. oralsex eller at bruge hænderne. Når man tænker sex, tænker man hurtigt på kønsorganerne, men egentlig er der mange andre erogene zoner på kroppen, og altså steder som kan spille ind for at have god sex. Her er en artikel om det fra Sexlinjen, som måske kan have interesse.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Ellers er du velkommen til at kigge forbi igen en anden gang!

De bedste hilsner

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål