Overflødigt fedt?
brevkassespørgsmål af
Anna
14 år
Hej,  jeg er en pige på 14 år. Jeg er med mine 162 cm og 45 kg undervægtig. Prøver at tage på, så spiser 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider om dagen, men når jeg kigger mig i spejlet, føler jeg at jeg kan se overflødigt fedt på lår. Er det det jeg spiser som bare sætter sig der?
Kh Anna

Svar:
Kære Anna,
Tak for dit spørgsmål. Det lyder super godt, at du kører med faste måltider og er igang med at tage på, så du kan komme tættere på en normalvægt.
Jeg er sikker på, at det ikke er overflødigt fedt, når du samtidig skriver, at du er undervægtig. Hvis du har taget lidt på, kan det godt være, at det har sat sig på lårene, men det er et helt naturligt sted for piger/kvinder at have fedt. Hos mænd og kvinder sætter fedtet sig forskelligt, og hos piger/kvinder er det ofte på hofterne, ballerne og lårene.
Alle kroppe ser forskellige ud, og uanset hvordan ens krop ser ud, er den helt okay. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at når ens krop forandrer sig.  Jo mere man arbejder med at acceptere sin krop, jo bedre får man det med den. Du kan evt. finde 3 positive ting ved din krop, som du kan fokusere på, hvis det er svært at holde fast i de gode tanker.
De bedste hilsner,
Jeanette