Drillet
brevkassespørgsmål af
Frederik
14 år
Hej, jeg er en dreng på 14 år Som bliver drillet /mobbet med at jeg er en player, alle kalder mig det men er ikke en player, hvad skal jeg gøre ?

Svar:
Kære dig.
Du fortæller, at du bliver drillet/mobbet i skolen med at du er en player, og at alle kalder dig for en player, selvom du ikke er det. Det må være meget ubehageligt og frustrerende at blive drillet/mobbet med at være en player. At blive drillet og mobbet er noget af det sværeste og værste, man kan opleve i skolen. Der vil aldrig være noget der gør, at det er okay at drille eller mobbe andre. Så uanset hvad grundende til mobningen er, er det aldrig i orden, at der er nogle der driller eller mobber dig.
Det kan være svært at vide, hvorfor der er nogen, der har et behov for at drille eller mobbe andre. Nogle gange kan det måske handle om, at dem der mobber er bange for at være anderledes og ikke være en del af fællesskabet, og derfor finder sammen ved at drille eller mobbe dem, der ikke er ligesom dem selv. Når der er nogle som mobber andre, har det derfor ikke noget at gøre med den person der mobbet. I virkeligheden handler det mere om dem der mobber. Det kan være, at dem der mobber har brug for at være sammen om noget, som de kan have til fælles. Og det lyder som om, at det desværre går ud over dig. Det er vigtig for mig at sige, at det ikke er dig der er eller gør noget forkert. Det er dem der mobber, og dem der ser på og ikke griber ind, der gør noget forkert.
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt til nogen, at du bliver drillet/mobbet i skolen? Hvis mobningen foregår i din klasse, vil jeg anbefale dig at prøve at snakke med en af dine lærere om det. Hvis der er nogle der bliver mobbet i en klasse, er det nemlig lærerens ansvar at gøre noget ved det. Læreren har et ansvar for, at klassen fungerer og at der ikke er nogen der bliver mobbet eller har det dårligt når de er i skole. Jeg kan godt forstå, hvis du synes at det virker svært eller ikke har lyst til, at skulle snakke med en lærer om det. Men jeg tror, at det vil være rigtig godt, hvis du kan få samlet mod til, at fortælle det til en lærer eller en anden voksen, så de kan gøre noget for at stoppe mobningen.
Det kan være, at du til at starte med, har mere lyst til at fortælle det til en anden voksen som du er tryg ved og stoler på. Det kan være dine forældre, dine venners forældre, en træner eller en anden voksen du kender fra fx. din familie. Så kan din lærer eller den anden voksen finde ud af, hvad der så skal gøres bagefter, så de kan sætte en stopper for drillerierne og mobningen.
Du er også altid velkommen til at skrive ind i vores 1-1 chat, hvis du har brug for flere råd eller har brug for, at snakke med nogen om det, som ikke kender dig. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke går med det selv, for det er meget hårdt at være alene med det. Og det vil nærmest være umuligt for dig, at skulle prøve at stoppe mobningen helt selv. Der bliver nødt til at være en lærer eller en anden voksen, som kan hjælpe og støtte dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra
Gro