Ondt når jeg trækker vejet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år og jeg har meget ondt når jeg trækker vejet det sker flere gange om dagen  jeg har haft det sådan i næsten et 1 år og jeg har ondt der omkring hjertet sidder og min mor sendte mig til lægen med det for 3 månder siden og jeg fik afvide at jeg havde lungehindebetændelse men og de sagde det ville gå over snart men det gjorde det ik vil i hjælpe mig med hvad det er

Svar:
Hej med dig.
Det lyder da træls at det gør ondt at trække vejret. Der kan være flere årsager til at det gør ondt. Både almindelig lungebetændelse og også lungehindebetændelse, men typisk vil man have feber og det vil ikke vare et helt år. Det kan også være noget i de større lunftveje, men så vil du typisk hoste. Hvis du i perioder har vejrtrækningsbesvær kan det også være astma. For at man bedre kan finde ud af hvad det handler om, er det vigtigt med flere oplysninger om hvordan du har det, hvornår det opstår, har du haft feber og den slags. Jeg vil derfor anbefale, at du går til din egen læge igen, gerne sammen med en voksen, så i sammen kan fortælle lægen de symptomer du har haft. Selvom du har været ved lægen én gang, så gør det ikke noget at komme igen med det samme problem. Det er jo ikke gået over, og det er træls for dig, så jeg ville synes det var helt fint at få det undersøgt igen.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og så håber jeg, at du finder ud af hvad det er, og at det forsvinder af sig selv.
De bedste hilsner fra Lea