Vatpinde rygning

brevkassespørgsmål

Vatpinde rygning

brevkassespørgsmål af
Emma
13 år
Oprettet 9 måneder 3 uger siden

Hej. Jeg er en pige på 13 år. Ville spørge om det er usundt at ryge vatpinde, og om det skader lungerne. Jeg ryger den fk.s på den måde at jeg tager en vatpind og sætte ild til en ene ende med en lighter, og tager den anden ende i munden og så bare suger.

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du ryger vatpinde og er interesseret i at vide om det er usundt.
Det er nok lidt svært for mig at svare sikkert på. Vatpinde er jo ret forskellige, nogen er lavet af plastik, andre af papir og nogle af træ. Selve vattet kan vist også være lavet både af bomuld og viskose. Generelt er vatpinde jo ikke lavet til at blive røget, af den grund tror jeg heller ikke der er lavet undersøgelser omkring hvilke kemiske stoffer der bliver frigivet ved afbrænding. Så jeg kan nok ikke svare mere præcist end at du måske kan være heldig at det ikke er særligt farligt, men du kan altså også være uheldig at det kan være ret farligt og usundt. Så jeg synes bestemt du skal prøve at lade være med at ryge dem. I det hele taget ville det være rigtigt godt hvis du slet ikke røg noget :)
Jeg håber du kan bruge mit svar.

med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål