Onani og penis udvikling
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej
Jeg er en dreng på 13 år
jeg ville gerne starte med at spørge jer om det er usundt for penis udviklingen(altså hvor meget den vokser sig) at onanere hver dag for jeg kigger på min vens penis nogen gange og der synes jeg den er meget større end min
jeg er utvivlsom om at ens pik den bliver større permenent efter man har tager forhuden tilbage for første gang
Og det sidste jeg gerne ville spørger om er hvor stor en normal pik størresle er på en 13 årige slatten og stiv?
Tusind tak??

Svar:
Hej med dig.
Tak for dine spørgsmål her i brevkassen.
Det korte svar til dit første spørgsmål er "nej". Det at onanerer har ingen betydning for udviklingen eller for hvor stor ens penis bliver.
Du skriver bl.a., at når du kigger på din vens penis, så syner den større end din. Det er her vigtigt at huske på følgende:
1) Vinklen snyder. Når man ser på andre drenges penis, så ser du dem på afstand samt i en anden vinkel end når du ser ned på din egen. Derfor kan din egen penis komme til at se mindre ud.
2) Mænds peniser er forskellige fra hinanden, både når det kommer til form, farve, behåring, bredden, længden og i slap eller stiv tilstand.
Når en dreng eller mand har rejsning er hans penis som regel længere og bredere end når den er slap. For nogen vokser penis lidt og for andre vokser den meget. Og hos nogle få har det ingen betydning om den er slap eller stiv.
Derudover kan str. på en drengs penis også variere alt efter om det er varmt eller koldt.
Inde på Sexliniens emneside om pikstørrelse står der, at mange drenge/mænd har en pik, der er mellem 14-16 cm lang og 12-13 cm i omkreds. Nogle er mindre og nogle er større. Når man går i puberteten begynder ens pik at vokse, og du skriver ikke noget om, om du er gået i puberteten endnu, så måske skal du ikke hænge dig for meget op på tallene.
Så med andre ord: du ser med garanti ud ligesom du skal. For intet er rigtigt eller forkert, og ingen ser ens ud - hverken dreng/mænd eller piger/kvinder.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Helene.