Svært med ting

brevkassespørgsmål

Svært med ting

brevkassespørgsmål af
Lisa
15 år
Oprettet 3 år 6 måneder siden

Heeej.

Jeg er lige startet på efterskole, og har gået her 4 uger. Har en del problemer med hjemmefra, men går til psykolog hver 2. Uge, og har faste samtaler med min kontakt lære hver uge (så der er styr på alt det).

For tiden har jeg rigtig svært ved at spise med de andre, fordi jeg synes der er bakterier overalt! Jeg kan fx ikke drikke af vandet fra de kander der står på bordene, skal altid vaske mit glas før jeg bruger det, har svært ved at spise mad, som sidder fast på talerknen (altså som fx suppe, sovs osv) og spritter mine hænder efter hver eneste bid jeg tager.

Det har stået på sådan her de sidste mange uger, ot de andre, som jeg spiser med, stiller mange spørgsmål til hvorfor jeg gør det.

Har snakket med min kontakt lære og hun synes jeg skal snakke med mere professionel hjælp, men jeg ved ikke om jeg vil det, da jeg før har haft lign. Ting, og den professionelle hjælp, ikke hjalp. Men det er blevet meget værre efter jeg er startet på efterskolen

Svar:

Hej Lisa.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det godt kan være svært at være samlet så mange mennesker sammen, særligt i situationer hvor man spiser, da der hurtigt kan spredes bakterier. Og særligt i de her tider, hvor alle - med god grund - er meget opmærksomme på god hygiejne. Så til at starte med vil jeg gerne sige, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på at have god hygiejne, for det er vigtigt. Men.. Det er ligeså vigtigt, at der er en god balance, så ens fokus på god hygiejne ikke overtager, så det pludselig bliver svært at spise eller være sammen med andre. Og det kan godt være svært at finde balancen, når man først er fokuseret på det.

Når jeg læser dit brev, så lyder det også til, at du ved, at det du oplever lige nu er en udfordring, som du har brug for hjælp til at løse. Det er måske også derfor, du har skrevet til os? Det er godt at høre, at du i forvejen taler med en psykolog og en kontaktlærer, men jeg tror, at din kontaktlærer har ret i, at det kunne være en idé at overveje at tale med nogen, som ved noget om tvangstanker- og handlinger, for det kunne lyde til, at det er det, som kunne være på spil? Jeg er ked af at høre, at du tidligere har gået til en professionel uden hjælp. Det er træls at have dårlige oplevelser på det område, da det kan gøre, at man ikke har lyst til at opsøge det igen. Men jeg er sikker på, at der findes andre gode, og måske din psykolog kunne hjælpe dig med at finde en, der passer til dig?

Nu ved jeg ikke, hvornår din opmærksom på bakterier er startet, men jeg har snakket med andre unge med lignende udfordring, som har et stort fokus på hygiejne og bakterier, da det er noget, de kan kontrollere og styre. Og ofte er alt andet i deres liv kaos og noget, som de ikke kan kontrollere, men det kan de med rengøringen og hygiejnen. Måske det er noget, du kan genkende fra dig selv? I hvert fald er det helt almindeligt og naturligt, at man søger at få kontrol over noget, hvis meget andet i ens liv ikke er i kontrol. Men nogen gange kan ens behov for at være i kontrol over noget fylde så meget, at det går udover det liv, man lever, og faktisk ender med at begrænse en.

Så selvom du ikke har særlig meget lyst til at tale med en professionel lige nu, så håber jeg alligevel du vil overveje det. Måske du kan tale med din psykolog eller kontaktlærer om, hvorfor du ikke har lyst eller hvad du frygter ved at skulle tale med en om det. Det kan ofte hjælpe at sætte ord på de ting, vi ikke har lyst til eller frygter, da det nogen gange bliver værre i vores hoved.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker. Og så håber jeg ellers, at du får et godt efterskoleophold.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål