Onani før menstruation?
brevkassespørgsmål af
Forvirret pige
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år, og jeg har virkelig lyst til og onanere. Nogle af mine veninder har allerede haft sex, og jeg føler måske at jeg er lidt bagud? Jeg har endnu ikke fået min menstruation, og mine bryster er overhovedet ikke helt udviklet. Jeg vil virkelig gerne prøve og få en behalig følelse når jeg onanere, men har svært ved at blive våd, og kan enten ikke mærke når jeg tager en finger op i skeden, ellers er det bare ubehageligt. Bliver det mere behaligt og onanere når man har fået sin menstruation?? Og er det “farligt” og onanere når man aldrig har haft menstruation før??? VH meget forvirret pige.

Svar:
Kære Forvirret pige,
Tusind tak for dit spørgsmål! Onani er en personlig ting, og det betyder også, at det ofte er et emne, vi får mange spørgsmål om her i Cyberhus. Så du er bestemt ikke alene om at være forvirret!
Samtidig skal du vide, at sex og onani er personlige, som man kan ikke være "bagud" - nogle er klar til at have sex, når de er 16, andre er ikke klar før engang i 30'erne. Det bliver talt meget om, når man er ung, fordi det er nyt og spændende - men der er ikke noget tidspunkt, hvor man skal have haft sex.
Jeg vil starte med at aflive din frygt: Nej, det er ikke farligt at onanere selvom man aldrig har haft menstruation. Faktisk oplever mange forældre, at helt små børn "onanere" - i den forstand at det føles godt at gnide sig mod stolen eller kanten af bordet, og derfor gør de det. I de voksnes øjne er det onani, mens for børnene er det bare en god følelse. Det samme vil gælde for din krop. Din menstruation er din krops måde at signalere, at den nu mener, at den er klar til at have børn, og derfor bløder du. Mens onani er helt uafhængig af at blive gravid og føde børn - man leder egentlig bare efter en god følelse som man oftest også kan opnå ved sex.
Du nævner, at du har svært ved at blive våd, og enten oplever ubehag eller ingenting, når du tager en finger op i skeden. Det vil oftest være ubehageligt i starten fordi, at din skede kan udvide sig - den er elastisk. Men som alt andet gør det ondt de første gange, den skal strækkes mere end den er vant til. Det kan du altid gøre gradvist og forsigtigt - det er din krop, og du bestemmer helt selv! Derudover så er en finger i skeden for nogle ikke den fantastiske vej til en behagelig følelse som mange tror. Det er jo trods alt en stor del af sex at penis bliver ført op i skeden - men der er så mange andre måder at opleve den gode følelse på. Rigtig mange kvinder oplever, at den gode følelser er langt nemmere at få gennem klitoris. Den sidder øverst op over urinrøreret, oftest lige under hvor dine skamlæber mødes, og minder lidt om en hård knap. Den er yderst sensitiv, da rigtig mange nerveender mødes der, og det er derfor også langt nemmere at opleve en rar følelse gennem den. Prøv at røre, trykke, gnide eller kæle ved området, og se, hvad der føles rart for dig. Hvis det føles lidt tørt, kan du altid bruge dit eget spyt eller få fat i noget glidecreme - Det kan stort set købes alle steder i dag. Det kan være en god idé fordi klitoris netop er så sensitiv, så for meget direkte friktion kan sagtens føre til lidt ubehag dagene efter. Der kan spyt eller glidecreme hjælpe rigtig meget!
Til sidst vil jeg svare på, om det bliver mere behageligt at onanere efter man har fået sin menstruation. Her må mit svar blive, at det er meget individuelt. Nogle oplever, at det bliver nemmere at opleve en god følelse, andre oplever, at dagene op til eller lige efter deres menstruation giver dem mere lyst til sex og onani, men at det egentlig er mere ubehageligt under menstruationen. Det er så forskelligt fra krop til krop.
Jeg håber, at mit svar har gjort dig lidt mindre forvirret, og har givet dig lidt mod på andre veje til den gode følelse.
Frida fra Cyberhus