Pige på min efterskole
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, Jeg er en pige på 16 år der går på efterskole lige nu, og jeg er virkelig glad for det! Der er dog denne her pige der virkelig forvirrer mig, og jeg tror ikke at hun kan lide mig. Går i kontaktgruppe med hende, og samme linjefag og klasse som hende, så jeg kan ikke undgå at se hende flere gange om dagen. Det der går mig på er at hun virkelig ikke virker til at kunne lide mig. Der er en masse små ting hun gør som sådan viser at hun ikke kan lide mig, som f.eks hvis vi er i en samtale sammen og jeg siger noget så vil hun bare ikke være enig med mig. Hun forsøger aldrig rigtig at starte en samtale bare med mig. Hun følger næsten hele skolen på insta, men følger ikke mig selvom jeg følger hende og liker hendes opslag og storys. Hun virker også tit passiv agressiv mod mig når jeg spørger hende om noget. Hun er en meget bestemmende og selektiv person, og når der er folk hun godt kan lide så virker hun meget sød mod dem. Det går mig virkelig på, fordi jeg jo ser hende så tit, og det er ikke noget jeg sådan “har startet”, men det er mere sådan at fordi hun jo er sådan en leder-type og selektiv så er det hende der valgt at hun ikke ville mig. Min efterskole er egentlig meget tolerant og åben-for-diversitet agtigt, men det er bare denne her pige der får mig til at føle mig forkert, og det er noget jeg har døjet med hele folkeskolen fordi jeg er autist. Det kan også godt være at jeg har tolket hendes adfærd forkert, men det er sådan jeg har det. Er bange for at skulle tale med hende personligt om det, fordi jeg jo ikke er helt sikker på at det er sådan hun har det med mig. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære du
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver om det her – det lyder som noget, der fylder meget for dig, og det giver rigtig god mening, når du ser hende så tit. Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende og forvirrende at opleve, at en person i din hverdag måske ikke bryder sig om dig, særligt når du ikke ved hvorfor.
Det er ikke dig, der er forkert
Jeg ved, at det kan være svært, når man har oplevet lignende følelser før – som du nævner fra folkeskolen. Men det, du oplever nu, handler ikke om, at du ikke er værd at være venner med. Det handler måske mere om hendes måde at være i verden på, end om noget, du har gjort.
Flere mulige forklaringer
Når du beskriver hendes adfærd, kan jeg godt forstå, hvorfor du tænker, at hun ikke kan lide dig. Men måske er der også andre forklaringer. Nogle mennesker er ikke så opmærksomme på, hvordan deres handlinger påvirker andre, og hun tænker måske slet ikke over, hvordan hun får dig til at føle. Det kan også være, at hun generelt har svært ved at knytte sig til nye mennesker, eller at hun er usikker på, hvordan hun skal være over for dig.
Hvad kan du gøre?
Det er helt naturligt, at du gerne vil have en bedre relation til hende, når I ses så meget. Du skriver, at du er bange for at tale direkte med hende om det, og det giver god mening, når du ikke er helt sikker på, hvordan hun har det. Her er nogle ting, du kan overveje:
• Giv lidt slip på forventningerne: Du behøver ikke at få hende til at kunne lide dig eller ændre sin adfærd. Nogle gange kan det hjælpe at acceptere, at man ikke klikker med alle – og at det er okay.
• Fokusér på dem, der gør dig glad: Du er omgivet af mange andre på efterskolen – er der nogle, du føler dig godt tilpas med? Brug din energi på dem, der giver dig en følelse af at være ønsket.
• Sæt grænser: Hvis hendes måde at være på påvirker dig meget, kan du øve dig i at skabe en indre distance. For eksempel ved at huske på, at hendes handlinger ikke siger noget om din værdi.
• Overvej en stille snak: Hvis du en dag føler dig klar, kan du nævne det for hende på en rolig måde – ikke som en konfrontation, men måske bare spørge, om du har gjort noget, der har påvirket jeres relation. Det kan være, hun slet ikke er bevidst om det.
Du skal endelig huske, at du ikke er alene. Mange unge oplever at stå i lignende situationer, og jeg vil gerne minde dig om, at det her ikke definerer, hvem du er. Du er værdifuld, uanset hvordan én person opfører sig over for dig. Du gør allerede noget godt for dig selv ved at skrive og reflektere over det her – det viser, at du tager dine følelser alvorligt, og det er virkelig stærkt.
Jeg håber, at du kan finde en måde at passe på dig selv i det her. Du fortjener at være et sted, hvor du føler dig godt tilpas. Mit håb er, at dette kunne ændre dit perspektiv lidt. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Varmeste hilsner,
Samara fra Cyberhus