Mine crush
brevkassespørgsmål af
Lærke
13 år
Hej cyberhus der er de her to drenge i min klasse som jeg rigtig godt kan lide men jeg snakker ikke så meget med dem snakker næsten kun med dem når jeg er sat i gruppe med dem.
Jeg hved ikke hvem af dem jeg skal gå efter og jeg hved heller ikke om de kan lide mig men jeg får helt ondt i min mave når de er i nærheden og det vil jeg bare have til at stoppe.

Svar:
Kære Lærke
Det kan man sagtens få ondt i maven af. Det kan være både spændende og dejligt og skræmmende - og nogle gange alle dele på én gang - at være vild med nogen. Det er ikke altid til at blive klog på, hvordan man egentlig helt præcist føler og hvorfor. Og så er følelser heller ikke bare lige sådan at styre. Der er derfor nok ikke et nemt trick, der kan få det til at stoppe. Men det er heldigvis slet ikke farligt, selvom det nogen gange næsten føles sådan.
Noget, der måske kan hjælpe dig videre, er at prøve at lære dem bedre at kende. Hvis du ikke kender dem så godt eller snakker så meget med dem, behøver du ikke at vælge kun én af dem at "gå efter". Det er okay at lære dem bedre at kende, før du kan finde ud af, om der er en du bedst kan lide. Så har du mere mulighed for at mærke efter om det måske kun var kriller over spændingen, eller om den ene - eller begge, eller ingen af dem - stadig er sød på den måde, eller måske mest som en ven. Nogle gange kan man også blive meget vild med nogen på afstand, men så når man lærer dem bedre at kende, var de måske slet ikke som man havde troet. Og nogle gange bliver man mere vild med dem, når man lærer dem bedre at kende. Det er nemmest at finde ud af, ved at lære hinanden bedre at kende. Og det er helt okay at skifte mening undervejs, hvis man finder ud af at ens følelser var noget andet end man troede.
Hvis du slet ikke er interesseret i at lære dem bedre at kende, men bare gerne vil have at det skal "stoppe", kan du også prøve at undgå at snakke særlig meget med dem. Det kan dog også have den omvendte effekt, at de bliver mere spændende og svære at lade være med at tænke på. At lære dem bedre at kende, kan derfor stadig være en god måde at gøre det lidt mindre mystisk og ukendt. Men uanset hvad du vælger at gøre, er det helt okay at have følelser og mærke kriller i maven over nogen - og selvom det måske føles lidt skræmmende og fylder rigtig meget lige nu, skal det nok gå i sidste ende.
Held og lykke - og du er altid velkommen til at skrive her eller i chatten, hvis du har brug for at snakke mere om det.
Med venlig hilsen
Agnete