Onani afhængighed???
brevkassespørgsmål af
Herb
17 år
Hej Cyberhus! Jeg er en dreng på 17 år, men er ikke seksuelt aktiv. Jeg begyndte at se pornografi da jeg var 13, men siden da tror jeg at jeg måske er blevet afhængig Tanken om at finde en kæreste interesserer mig ikke længere og jeg onanerer typisk 4 gange om dagen. Nogle gange onanerer jeg endda 2-3 gange på en gang. Er det normalt? Skal jeg søge hjælp? Hvor skal jeg søge hjælp?

Svar:
Kære Herb
Hvor er det godt, at du skriver ind med din bekymring om afhængighed af porno og onani. Både drenge og mænd onanerer, og det er meget forskellige, hvor meget den enkelte gør det. Hyppigheden af onani kan varriere gennem hele livet. Det vigtigste er, at man føler sig tilpas med det.
Du giver udtryk for, at du er bekymret for, at du er afhængig af pornografi og onani. Jeg synes, du gør dig nogle gode overvejelser og vil gerne supplere med mine. Hverken porno eller onani er skadelig i sig selv. Begge dele kan være en måde at lære kroppen at kende på. Samtidig kan det være vigtigt at vide, at porno er meget anderledes end sex i virkeligheden. Ofte er der intet forspil, og det kan virke meget voldsomt, når du ikke har haft din egen seksuelle debut.  Jeg tænker, at du kan prøve at lægge pornofilmene væk i en periode og se, hvordan du reagerer på det Prøv i stedet at undersøge din egen krop, og find ud af, hvad du godt kan lide.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Dbh Emilie