Er chefen forelsket i mig?
brevkassespørgsmål af
Liva
17 år
Hej, jeg har et dilemma, jeg har brug for at dele. Jeg er en 17-årig pige, der til dagligt er ungarbejder i vores lokale brugs. Her har jeg arbejdet i snart 2 år, og jeg er virkeligt glad for det. Vi et halvt år siden, fik vi en ny chef, som er ret ung i det. Jeg tror måske han er omkring de 27 år. Men jeg kan fornemme, at han er meget 'glad' for mig på den forkerte måde. Han behandler mig anderledes end de andre unge og fastansatte, giver mig tidligere fri og i går spurgte han om min snapchat. Jeg ved godt at der som sådan ikke er noget forkert i det, men i går aftes begyndte han så at sende en snap til mig, hvor han skrev "Hey hvad så, søde?", og nu er jeg sådan lidt, hvordan jeg skal reagerer når jeg kommer på arbejde i morgen? Jeg synes også han er rigtig sød, men udelukkende kun som kollega, fordi der er så meget aldersforskel på os. Mvh. pigen, der er usikker på hvad hun skal gøre

Svar:
Kære 17 årige pige
Mange tak for dit brev!
Jeg kan godt forstå at du bliver usikker og ambivalent i den her situation. Det lyder til at det ikke er særlig rart for dig at være i, fordi du egentlig er glad for den arbejdsrelation i har.
Jeg forstår også godt, at du reagerer på aldersforskellen, da i er to forskellige steder i livet lige nu.
Det er meget forskelligt, hvordan man håndterer arbejdsrelationer, og SoMe. Det er langt fra alle der har deres leder/chef på de sociale medier, da man altid har ret til et privatliv. Det er en vigtig ting at have, da der nemt kan være nogle ting med arbejde, som kan gå en på i perioder.
Hvad mon du tænker der kunne være bedst at gøre i den her situation?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg at det kan være vigtigt at få vendt med nogle af dem du har omkring dig. Fx forældre, venner og veninder, og høre hvad de tænker om det, og fortælle dem om hvad det gør ved dig det her.
Samtidig tænker jeg også, at det kan være vigtigt at du får en snak med din chef, om at du synes det er blevet lidt svært at være i det her, da du godt kan mærke at han er blevet meget glad for dig. At for dig er du ikke der hvor du har lyst til at den relation skal ændre sig, men at i er gode kollegaer, der har det godt sammen på arbejde. Det kan dog nok desværre også gøre, at han kan ændre sin adfærd overfor dig, og føle sig afvist, så det kan være rigtig ubehageligt at være i.
Skulle det ske, er det igen vigtigt at du får hjælp fra nogle voksne til at håndtere det, og evt får hjælp til at blive flyttet til en anden butik.
Det er så vigtigt her, at du fortsat kan være super glad for dit arbejde, som jeg kan læse du er!
Det er bare en super svær situation du er havnet i. Jeg får lyst til at fortælle dig om www.gruppechat.dk hvis du ikke kender det. Her er der forskellige chats hver uge, og der er fast to chats, tirsdage og søndage, hvor emnet er helt frit. Her kan du møde andre unge i et trygt anonymt rum, hvor det kunne være et rigtig fint emne at tage op. Det er jo især det med at sætte nogle rammer og grænser for sig selv, hvor man er i stand til at passe på sig selv.
Jeg håber for dig, at du kan få talt med nogle af dem du har omkring dig, i alt det her, og efterfølgende få talt med din chef om det, og gerne sige til ham, at du ønsker at jeres arbejdsrelation kan fortsætte på en god måde.