Onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa Jeg har et spg, det fordi jeg er begyndt at onanere altså hvor jeg ligger ned og lader som om jeg har sex, men efter lidt tid får jeg ondt i maven og nogle gange også tynd mave. Jeg vil spørger om det er normalt?

Svar:
Hej du
Man kan godt få ondt i maven af at onanere, hvis man fx onanerer for kraftfuldt, eller hvis man spænder meget i mavemusklerne, når man kommer. Det er helt ufarligt og går over af sig selv. Hvis du onanerer meget kraftfuldt kan det måske også forklare, hvorfor du nogle gange får tynd mave. Hvis du bliver meget ophidset og spænder op i musklerne, kan det sætte godt gang i blodomløbet og forbrændingen. Det kan måske gøre, at du skal på toilettet - lidt ligesom at man kan få tynd mave, når man er spændt på eller nervøs for noget (fx op til en vigtig eksamen). Men det kan måske også hænge sammen med andre ting så som, hvis du har spist noget bestemt, du ikke kan tåle, hvis du har dyrket hård motion, eller hvis du skal til at have menstruation. Du kan fx prøve at holde en pause fra onanien og se, om det stopper. Hvis ikke det stopper, handler det nok om noget andet end onani, som måske kan være værd at få din læges vurdering af.
Hvis det er meget generende for dig, at du får ondt i maven eller tynd mave, så synes jeg, at du skal snakke med din læge om det. Så kan du få en konkret afklaring på, hvad det er, der giver dig ondt i maven, og om du kan gøre noget ved det.
De bedste hilsner
Marie