Sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en dreng der de seneste mange år her brugt meget af min tid på at onanere. Jeg vil gerne noget mere eventuelt give finger, jeg vil derfor gerne øve mig men ved ik hvordan. Jeg vil derfor gerne have gode råd eller forslag til hvordan man kan øve sig (eksempelvis på sig selv). Håber i kan hjælpe.

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål, og hvor er det godt, at du rækker ud for at få råd og vejledning. Det er helt naturligt at have lyst til at lære mere om, hvordan man kan give en anden person nydelse, især når man begynder at interessere sig for intimitet. Jeg vil prøve at give dig nogle tanker, som måske kan hjælpe dig på vej.
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det er rigtig fint, at du gerne vil forberede dig og øve dig – det viser, at du har en respektfuld tilgang og ønsker at gøre noget godt for en anden person. Det er en super god start til alt intimitet og sex!
Når det kommer til at give finger eller være intim med en anden person, handler det meget om at kunne mærke og forstå den andens signaler og grænser. Kommunikation og tryghed er de vigtigste ting, når det kommer til de her ting. Derfor er det ikke noget, man nødvendigvis kan “øve sig på” alene i praktisk forstand, men man kan gøre meget for at forberede sig mentalt og forstå, hvad der kan føles godt for andre. Hvad en person kan lide, for eksempel dig selv, betyder ikke at en anden kan. Seksualitet er vidt forskellig fra person til person.
Der er dog et par ting som jeg ville anbefale dig at undersøge lidt, hvis nu du gerne vil forberede dig lidt alligevel. Det er en god idé at lære mere om anatomi og forstå, hvad der føles rart for mange. Hvis du for eksempel vil vide mere om kvindens krop, kan du læse om klitoris og de erogene zoner omkring på kroppen. Hvis du ønsker at lære mere om at give finger til en mand, kan du jo læse om prostata, og hvordan man kan stimulere denne. Den her grund viden kan hjælpe dig rigtig godt på vej.
Når du på et tidspunkt skal prøve at være intim med en anden, er det supervigtigt, at I taler sammen om, hvad I begge har lyst til, og hvad der føles rart. Det kan måske være en lidt svær snak at starte, når man begge er nervøse, men den kan virkelig være god. Spørg dem, hvad de ved hvad de kan lide, og vær opmærksom på deres reaktioner. Det kan være små lyde, deres åndedræt eller måden, de bevæger sig på – det giver ofte en god idé om, hvad der føles godt. Det handler ikke om at gøre alting perfekt, og slet ikke de første gange, men om at være nærværende og omsorgsfuld. Sex handler i bund og grund om samtykke og det sammenspil man har, hvis man vil have det, bliver godt.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej! Det er rigtig godt, at du tænker over sådan nogle ting, for det viser, at du går op i at gøre det rigtigt og respektfuldt.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus