Flere crushes? Mine venner er hot!
brevkassespørgsmål af
CH
14 år
Hey Cyberhus Jeg er en trans dreng, 14 næsten 15 år, og har følt mig mere og mere tiltrukket af mine venner/klassekammerater. Jeg er allerede ret sikker på jeg er biseksuel, så det er ikke rigtigt problemet. Problemet er mere at personer jeg så som bare venner hele tiden bliver mere lækre over for mig. Jeg har cirka 5 venner, og er tiltrukket af 4 af dem. Det gør det svært for mig at være normal over for dem, for når for eksempel min drenge ven på 16 som jeg før så som bare en ven, læner hend over mig for at hjælpe med at fikse min computer føler jeg mig helt rød i hovedet og bliver mega nervøs. Jeg har også meget flere våde drømme om dem. En af mine venner som jeg har kendt i langt tid, og aldrig haft følelser over for fik jeg nu en våd drøm om og det gør det mega svært at være normale venner med dem. Jeg er også bange for at hvis jeg blev kærester med den pige jeg har haft et "ægte" crush på (med følelser), at jeg så stadig er tiltrukket af mine venner. Jeg tror ikke ligefrem det går væk i forløbet, men det er fucking irriterende at sidde og våd af at tale med en ven!

Svar:
Kære dig,
Tak for dit brev. Det kræver mod at sætte ord på noget, der både føles sårbart, pinligt og forvirrende. Du beskriver en situation, som faktisk er meget almindelig blandt unge, selvom den kan føles meget intens, når man står midt i den. Når man er 14–15 år, sker der utrolig meget i kroppen. Hormonerne kører, og man kan pludselig blive tiltrukket af personer, man før kun så som venner. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig.
I puberteten reagerer både krop og følelser stærkere, end man måske forventer, og det kan gøre relationer, som før var simple, mere komplicerede. For mange unge bliver grænsen mellem “ven” og “person, jeg synes er attraktiv” mere flydende i en periode. Det er ikke et tegn på, at dine venskaber er forkerte – men på at din seksualitet er ved at udvikle sig.
Dine våde drømme afspejler heller ikke nødvendigvis dine bevidste følelser eller ønsker. Hjernen arbejder om natten uden filter, og den kan sagtens involvere personer, man ikke tidligere har tænkt på i en seksuel sammenhæng. Det betyder ikke, at du har gjort noget forkert, eller at jeres relation ændrer sig.
Du udtrykker også bekymring for, om du kan have et forhold til én person, når du samtidig oplever tiltrækning til andre. Det er en helt forståelig tanke. Men det er faktisk normalt at finde flere mennesker attraktive – også når man er i et forhold. Det afgørende er ens handlinger, og du lyder som en ung person, der tænker meget over, hvordan du behandler andre.
Det vigtigste for dig lige nu er at give dig selv tid og ro til at mærke efter, hvad du føler. Du er i gang med en proces, hvor du lærer dig selv at kende – både som trans dreng og som ung person, der er ved at finde sin seksuelle identitet. Det er helt legitimt, og det bliver lettere at navigere i med tiden.
Hvis du på et tidspunkt oplever, at tankerne fylder så meget, at det går ud over din trivsel, kan det være en god idé at tale med en voksen, du føler dig tryg ved. Det handler ikke om, at der er noget galt – men om, at du fortjener støtte, når du står i noget, der kan være svært at forstå alene.
De bedste hilsner,
Camilla