Onanerer men kan ikke få noget op
brevkassespørgsmål af
Blackbird
13 år
Jeg begyndte at onanere her i starten af ferien, ved ikke om det er tidligt eller sent? Jeg havde hørt nogen af mine veninder snakke om det og så tænkte jeg at jeg også ville prøve nu her hvor jeg har haft meget tid for mig selv. Det går også rigtig godt og det lykkes faktisk næsten fra første dag jeg prøvede og jeg kan komme og blive glad. Men jeg onanere kun udenpå eller hvad man skal sige, altså jeg gnider mig i revnen eller jeg bruser mig i revnen med bruseren. Men jeg har også forsøgt at få noget op for det skal jeg jo når jeg skal være sammen med en dreng og det glæder jeg mig jo til. Men jeg synes ikke jeg kan få noget op. Jeg har prøvet med nogen små ting fra køkkenskuffen og nogen små grønsager men det er som om der er helt lukket forneden. Jeg kan måske få en lillefinger et lile stykke op men ikke mere. Jeg er meget bekymret for det for hvordan skal det så gå når jeg skal være sammen med en dreng? Er det fordi jeg ikk er udviklet nok? Jeg er virklig bekymret, hvad skal jeg gøre? Jeg har tænkt på at snakke med mine veninder om det men tør ikke helt.

Svar:
Kære blackbird
Tak for dit sårbare spørgsmål til brevkassen. Det er helt normalt og helt okay, at du undrer dig over det her, og det er meget modent, at du tør sætte ord på dine bekymringer! Jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Først og fremmest:
Når jeg læser dit brev, så lyder det til,  at du er godt i gang med at lære din krop at kende, det er rigtig godt.
At onanere udenpå (altså ved at gnide eller bruge bruseren på ydersiden, omkring klitoris og kønslæber) er helt normalt og ofte den måde, de fleste piger lærer at komme på (få orgasme). Det handler ikke nødvendigvis om at føre noget op for at få nydelse, og vigtigt her, det betyder ikke du er gør det eller føler dig forkert.
Men hvorfor kan du så ikke få noget op?
Det er meget sandsynligt, at det du mærker, hvis du forsøger at føre noget op, kan handle om følgende:
- Du spænder op (ubevidst): Det gør det svært at føre noget op i skeden.
- Du rammer måske forkert:  Urinrøret og skedeåbningen sidder tæt på hinanden.
- Din krop er måske ikke klar til det endnu, og det er okay, du er i starten af puberteten, din krop er i gang med en kæmpe udvikling ligenu.
Kvindekroppen kort forstået:
Skedeåbningen (hvor noget kan føres op) er ofte meget stram og følsom hvis den ikke har været van til noget har været der før, hvorfor det derfor er sværere at føre noget derop.
Piger har en tynd hudfold, som sidder rundt langt skede væggen. Tidligere kaldte de fleste den jomfruhinden, men i dag kalder man det en kønskrans. Den bliver blødere når man kommer i puberteten, men hvis den ikke er blevet helt blød endnu, kan åbningen føles “lukket” eller mere modstandsdygtig.
Det betyder ikke, at noget er galt eller du er forkert, men bare din krop er i udvikling og lige skal vende sig til alt det nye der sker.
Lille vigtig note:
Det er ikke sikkert eller hygiejnisk at prøve med ting fra køkkenskuffen eller grøntsager.
De kan være hårde, skarpe, eller indeholde bakterier, og i væreste fald kan det give skader eller infektioner i underlivet. Brug helst dine egne rene fingre med lidt glidecreme måske eller hvis du har mod på det, kan du evt købe en lille vibrator eller andet sexlegetøj ment til påførelse i skeden. Bare husk at gøre alting i et langsomt og roligt tempo, og kun hvis du er afslappet eller ophidset, og stop straks hvis det føles ubehageligt eller gør for ondt.
Det vigtigste her er dog stadig. Du skal ikke presse dig selv til at få noget op. Din krop fortæller dig, at det ikke føles rigtigt lige nu, og det er helt okay. Hvis du er nysgerrig, kan du kigge med spejl og lys, fx efter et bad. Se hvordan det hele ser ud, det hjælper mange med at lære deres krop bedre at kende.
Skal du tale med dine veninder?
Du må gerne, men du skal ikke, hvis du ikke føler dig klar.
Det er meget forskelligt, hvor åbne ens veninder er omkring sådan et emne. Nogle har måske de samme tanker, men siger det ikke højt, fordi mange desværre tænker det er pinligt eller skamfuldt.
Hvis du vælger at gøre det, så sig noget neutralt som fx:
Har I nogensinde prøvet at føre noget op i skeden? Jeg synes det virker lidt svært?”
Og hvadså med fremtidig sex?
Du har god tid her. De fleste piger/kvinder er stramme i starten, men skeden er heldigvis meget elastisk, og giver sig meget over tid når den udsættes for udvidelse gentagende gange.
Det er derfor meget normalt, at skedeåbningen føles lukket i teenageårene, indtil man er klar, både fysisk og mentalt.
Du skal naturligvis kun have sex, når du er tryg og afslappet, og husk, at det skal ske i dit tempo, ikke fordi du “bør” eller “skal”.
Du behøver ikke gøre dig klar nu. Du er i gang med at lære dig selv bedre at kende, og det er den vigtigste forberedelse, forsæt med at blive ved med at lære dig selv bedre at kende, så når du en dag møder en partner, som du vil have sex med, så ved du mere præcist hvad du godt kan li, og hvor du kan li at blive rørt.
Håber mit skriv har været dig behjælpelig, og vil sende en masse god energi i din retning.
Med venlig hilsen Kylie.