Stoppe mens permanent?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus Som mange andre piger hader jeg virkelig menstruation. Synes det er pisse træls at skulle bruge en hel uge hver måned på kun at bekymre sig om hvorvidt man har blødt igennem og kæmpe med smerterne og humørsvingningerne 24/7. Jeg føler at den ødelægger alt socialt i den uge jeg har den og alle ting bliver generelt bare mere træls. Ved godt jeg stadig er ung, og "kan nå at ombestemme mig endnu...." men er altså helt overbevist med mig selv om at jeg ikke vil have børn. Har tænkt over det i lang tid og er 100% sikker på at det bare ikke er mit kald i livet at blive mor af forskellige årsager. Derfor synes jeg det er ekstra træls at skulle kæmpe med sin mens hver måned, når det jo i hele taget er helt ligegyldigt at jeg har den når jeg ikke vil have børn. Derfor har jeg tænkt på nogle eventuelle måder at stoppe den permanent? Selvfølgelig ved jeg man kan få fjernet livmoderen, men tror dog det er svært at få lov til hvis ikke det er nødvendigt. En anden mulighed jeg også har tænkt på er at begynde på p-piller, og så bare tage dem hver dag resten af mit liv, men er ikke helt sikker på om det er farligt? Ville det kunne lade sig gøre?

Svar:
Hej med dig,
Menstruation er nok en ting langt de fleste kvinder ville vælge fra i meget store dele af livet hvis det var muligt. Det lyder som om det kunne være en god idé for dig at booke en tid hos din læge til at snakke om det. Der er flere ting der er muligt til at dæmpe generne. Du nævner selv p-piller som vil kunne lette smerter og også mindske både mængde og blødningstid.  Hormonspiral eller p-stav, kan også være en mulighed.  Mange oplever at de helt ophører med at menstruerer på disse præventionsformer. Mini-piller kan bruges i alle aldre og nogle oplever også at deres menstruation ophører. Alt det nævnte handler om at standse eller formindske de gener du oplever. Et komplet stop af menstruationen er som udgangspunkt ikke muligt.
Men tag en snak med din læge, for der findes masser af god hjælp.
Pøj pøj med lægesamtalen, det skal nok blive bedre.
Mange hilsner Louise