Ondt i maven
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse
Mit problem er, at når jeg har spist noget, får jeg altid ondt i maven. Min mave er oppustet fra morgen til aften hver dag + at jeg har ondt ved navlen og over navlen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?

Svar:
Kære dig,
Der er rigtig mange ting, der kan give ondt i maven, så det gør det svært for mig at give dig en sikker årsag til dine mavesmertter. Men, med det sagt: Det kunne godt lyde til, at der er noget i det du spiser, som du ikke kan tåle (du bliver oppustet og får ondt i maven efter måltid). Det kan blandt andet skyldes glutenallergi (cøliaki) eller mælkeintolerans (laktoseintolens). Jeg synes du skal gå til din læge, så du kan få undersøgt det. Din læge vil bl.a. spørge ind til afføringen (fx om du ofte har tynd mave eller hård mave) og om der er blod eller slim tilblandet afføringen. Du vil formentlig også blive spurgt til, om der er noget der forværrer dine mavesmerter og her kan du med fordel lægge mærke til det inden dit besøg. Det kan være nemmere at holde styr på, ved at skrive ned på et stykke papir og her notere, hvad du har lavet/spist forud for mavesmerterne, hvor de sidder henne i maven og om bemærker andre symptomer samtidigt. Din læge vil også spørge til om i har noget mavetarmsygdom i familien, for at komme nærmere en evt. årsag. Selvfølgelig vil der være flere uddybende spørgsmål, men de nævnte er blot et par af dem, du kan forvente og såldes forberede dig på.
Lægen kan tage nogle blodprøver på dig, som fx kan støtte en diagnose som glutenallergi eller mælkeintolerans. Blodprøverne kan også sagtens vise sig at være helt normale, men så kan det hjælpe til at finde den rette behandlingsplan for dig, for at afhjælpe dine maveproblemer bedst muligt. Ofte vil lægen også trykke din på maven, for at mærke, hvor du oplever mavesmerten mest.
Alle spørgsmål og undersøgelser kan pege i retningen af, hvad der kunne give dig dine mavesmerter og fornemmelse af oppustethed. Det er yderst sjældent noget farligt, når man er så ung som du er, så det håber jeg du kan finde lidt ro i. Omend jeg er helt med på, at det er generende med mavesmerter dagligt:) Jeg er overbevist om, at din læge sagtens vil kunne hjælpe dig, så få endelig en tid der.
Kh Maja