Buksemyndig
brevkassespørgsmål af
Siv
14 år
Hej!! Jeg er en pige på 15 som er begyndt at spille meget computer her under corona. Jeg spiller en masse online spil og snakker med en masse fremmede mennesker. Heriblandt er der en del voksne mænd. Især i et spil jeg spiller snakker vi meget om sex. Jeg er egentlig ikke gammel nok men jeg bliver 15 år sidst på den her måned og så bliver jeg buksemyndig. Jeg snakker især meget med en fyr på 27 lige nu, vi har så meget til fælles og ærligt snakker vi også meget om sex og vi har begge meget lyst til det.. jeg tænker nogle gange at jeg straks vil mødes og ha sex med ham når jeg bliver 15 og det er lovligt, for undskyld sproget men jeg er så liderlig og på den anden side siger noget inden i mig at jeg er bange for at fortryde men jeg ved heller ikke hvorfor jeg skulle fortryde for jeg føler mig moden nok og klar og har virkelig meget lyst til sex. Jeg hører også hele tiden de voksne snakke om sex over alt og selv Søren Brostrøm siger at det er sundt at ha sex :D så vi skal bare gøre det.. og jeg har bare lyst til at gøre det hurtigst muligt og følge min lyst men er det måske dumt?
jeg er lidt i tvivl om jeg bare skal gøre det for selvom jeg måske er lidt nervøs for at det ikke bliver særlig godt, så har jeg virkelig lyst og folk gør det jo hele tiden, også med fremmede osv. så er det dumt at gøre det med en man kun kender fra nettet?? Det har jo ikke rigtigt været muligt med andet tænker jeg.. altså at møde folk fysisk under corona osv og lære dem at kende udover bag en skærm.
jeg tænker bare hele tiden på det og har en fantasi om hvordan det bliver her når jeg snart bliver 15 og må ha sex. Jeg tænker på min første gang med den her fyr som jeg virkelig synes er utrolig lækker og fræk.
men er det dumt eller normalt at mødes med folk man kender fra nettet og dyrke sex?
Hilsen Siv

Svar:
Hej Siv.
Godt at høre, at du har fundet noget at bruge tiden på under Corona, og har mødt nogle nye mennesker online. Det er nogle gode tanker, du gør dig om at skulle have sex første gang, og måske med en fremmed.
Først og fremmest er det helt normalt, at sex begynder at fylde meget i tankerne, når man har den alder, du har. Det er normalt at være nysgerrig, og det kan være svært at vente, når man virkelig gerne vil prøve det og har lyst. Du har helt ret i, at sex er sundt og sex er godt - når man er klar og når det er med den rigtige person. Man kan godt have sex med en, man ikke har mødt før, for du har helt ret i, at det er der mange, der har, hvor det stadig går fint, selvom man ikke kender hinanden.
Men! Ens første gang er noget helt særligt, og det er rigtig vigtigt, at det er god oplevelse. Ikke forstået på den måde, at det nødvendigvis er godt, for man skal lige lære det og det en helt ny verden. Men det der er vigtigt for, at det er en god oplevelse er, at man føler sig tryg. For det er meget intimt at have sex, og det er noget helt nyt, og man er meget sårbar, så derfor er det vigtigt, at man gør det med en, man er tryg med, så man kan sige fra, hvis det pludselig bliver for meget. Og det kan være rigtig svært at sige fra overfor en, man ikke kender, og som ikke kender en. For at sige det direkte, så ved man heller ikke, hvad den person kan finde på at gøre, når man ikke kender vedkommende. Så derfor er det vigtigt at have mange overvejelser inden man har sex med en fremmed, og særligt første gang, hvor man ikke selv ved, hvad man går ind til.
Du skriver, at du skriver med en på 27 år, som også har lyst. Selvom det ville være lovligt at have sex med ham, når du bliver 15 år, så er det nogle flere overvejelser at gøre, udover at du ikke har mødt ham. Og det er bl.a. hans alder. Han er højst sandsynlig meget mere erfaren i det seksuelle, og det kan både være en god og en dårlig ting. For for ham er det sikkert ikke noget nyt, og derfor kan det måske være svært for ham at sætte sig ind i, at det er noget nyt og specielt for dig, som skal gå stille og roligt for sig. Det kan også sagtens være, at han ville være den helt rigtige at gøre det med, men når man er 27 år og 15 år er man helt forskellige steder i livet og modenheds mæssigt. Og det er ikke fordi, man ikke kan være sammen med en, der er ældre end en selv, det er bare vigtigt, at man er det samme sted. Og man sagtens skrive godt sammen og grine af de samme ting, men det er også godt at være sammen fysisk og lære hinanden at kende under de omstændigheder inden man kaster sig ud i at have sex, når man ikke har prøvet det før.
Jeg kan forstå, at det er svært for dig at vente, når du virkelig har lyst, og at du tænker hvorfor du ikke ligeså godt kan gøre det med en, du allerede har kontakt med og som gerne vil. Men jeg tror, at det er vigtigere, at du er helt sikker på den, du person, du gerne vil gøre det med. Det er bedre end at være lidt i tvivl, og så fortryde det bagefter. Når du har mere erfaring i det seksuelle, og kender dine egne grænser, så kan det være en anden situation ift. om du skal have sex med fremmed.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker til at træffe det rigtige valg for dig.
Mange hilsner Laura