Normal størrelse af pik for 14-16 pr
brevkassespørgsmål af
Lucas
14 år
Mig og mine venner diskuterer om havd den normale størrelse pik er fra 14-16 år. Vi bliver ved med at finde forskellige svar på internettet så vi har aldrig virkeligt fundet er svar. Vi ville gerne have en mere nøjagtig svar, så ikke inde for en rækkevidde.

Svar:
Kære Lucas
Tak for dit brev og for at dele jeres spørgsmål. Det er helt naturligt at være nysgerrig på kroppen, især i teenageårene, hvor der sker mange forandringer. Mange unge sammenligner sig med hinanden eller søger svar på nettet, og det kan hurtigt blive forvirrende, når man finder forskellige tal og oplysninger.
Når det handler om størrelsen på penis, er det vigtigt at vide, at der ikke findes ét "normalt" tal, især ikke i alderen 14-16 år. Kroppen udvikler sig i forskelligt tempo, og nogle er færdige med puberteten tidligt, mens andre først afslutter udviklingen senere. Det betyder, at forskellen fra person til person kan være ret stor i de år, og at det, der er helt normalt for én, kan være meget anderledes for en anden.
Målinger viser, at den gennemsnitlige penisstørrelse hos voksne mænd ligger omkring 13-14 cm i erigeret tilstand, men i teenageårene er mange stadig på vej mod deres endelige størrelse. Derfor giver det ikke mening at give ét præcist tal for 14-16-årige, da udviklingen kan være alt fra næsten færdig til kun lige begyndt.
Det vigtigste at huske er, at størrelsen ikke siger noget om, hvor sund, normal eller velfungerende man er, og at kroppen finder sit eget tempo. Det kan være en god idé at fokusere mindre på tal og mere på at acceptere, at variation er helt naturlig.
Du og dine venner er ikke alene om at undre jer over det her, og det er helt okay at have spørgsmål om kroppen. Det viser bare, at I er nysgerrige og gerne vil forstå jer selv bedre.
De bedste hilsner
Kasper