Ikke det samme mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har en virkelig god drengeven og vi har kendt hinanden forever. Vi har altid slås for sjov men efter at jeg har fået bryster og sådan er det bare ikke det samme. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for vil ikke gøre ham ked af det og han synes stadigvæk det er sjovt at slås ligesom da vi var små. Kan i hjælpe eller komme med nogle forslag?

Svar:
Kære Læser Jeg kan godt forstå, at det kan føles udfordrende at skulle navigere i ændringer i jeres venskab. Det er vigtigt at huske, at det er helt normalt at udvikle sig og ændre sig, både fysisk og mentalt, når man kommer i puberteten. Det er en tid, vi allesammen går igennem og en tid, hvor der sker rigtig meget med kroppen. Udseendet ændrer sig, vi får nye interesser og kroppen udvikler sig generelt rigtig meget. Det handler om at finde en ny balancegang i det hele, og det er du langt fra alene om. Spørgsmålet er, hvordan I forsat kan blive ved med at have det sjovt sammen, uden at nogen bliver kede af det, og så det føles komfortabelt for dig. En mulig løsning kunne være at tage en åben og ærlig samtale med din ven om dine følelser og bekymringer. Fortæl ham, at du stadig vil være venner, men at du ikke længere føler dig tilpas med at slås på samme måde som før. Hvis han er en god ven, vil han helt sikkert forstå og respektere dine valg. I stedet kan I overveje at finde nye aktiviteter at lave sammen. Her kunne I evt. prøve kræfter med fx bræt- eller computerspil, tage ud og cykle, prøve en ny sport eller finde på noget helt andet, som I begge synes er sjovt. Ved at udforske nye interesser sammen, kan I måske opdage nye måder at have det sjovt på, som I begge kan lide. Jeg ved, det kan være rigtig svært at sige fra engang i mellem, men det er en god ide at lytte til sine egne grænser og respektere dem. Det er også vigtigt at huske, at ændringer i venskaber er en naturlig del af livet, og at det ikke behøver at betyde, at I ikke længere kan være venner. Nogen gange styrker forandringer faktisk et venskab, og man lærer hinanden bedre at kende og får knyttet et tættere bånd. Udover at slås, er der tonsvis af andre sjove aktiviteter derude, som i helt sikkert vil kunne have det ligeså sjovt med. Jeg håber, at dette kan hjælpe dig med at finde en løsning, der fungerer for dig og din ven. De bedste hilsner Kasper