Normal og ha sex som 12 årig

brevkassespørgsmål

Normal og ha sex som 12 årig

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 9 måneder 1 uge siden

Er det normal og ha sex som 12 årig mig og min kærste har nemlig haft sex og jeg er hele tiden liderlig

Svar:

Kære 12 årige

Tak for dit spørgsmål omkring sex.
Det er noget tidligt at du og din kæreste har haft sex. Det er på ingen måde unormalt at være liderlig og have lyst til sex, når man er 12 år gammel, men jeg vil anbefale at man venter. Ganske enkelt fordi nogle gange kan kroppen sagtens være klar, uden hjernen og hovedet helt er det.
Det at have sex er en stor ting, når man er teenager, og der følger et stort ansvar med.
Det er super vigtigt at i husker at beskytte jer, og bruge kondom. Både for at undgå at du kan blive gravid, men også for at undgå forskellige kønssygdomme.

Det at bruge kondom er særligt vigtigt, hvis du har fået din menstruation, men du kan faktisk også blive gravid selvom du ikke har fået den endnu. Det er sådan, at inden den første menstruation frigives der allerede et æg, som kan befrugtes og blive til en graviditet, hvis man har sex uden beskyttelse. Derfor håber jeg i husker kondomerne?

De fleste i DK er omkring 16 år når de har sex første gang, og den sexuelle lavalder er 15 år. Når man har en sexuel lavalder, er det for at passe på den enkelte unge. Nogle kan nemt føle sig pressede til at have sex, og særligt hvis de er sammen med en der er ældre end 15 år. Nogle er ældre end 16 år og nogle er yngre.

Jeg håber derfor, at du og din kæreste husker at passe godt på jer selv, og måske overvejer at holde jer til at røre ved hinanden og nyde hinanden med kys og berøring, uden reelt samleje, indtil i er lidt ældre, og jeres hoved og krop er mere klar til det. Jeg ved også godt, at det kan være mega irriterende, især når i nu har prøvet det.

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål