Forvirrende forhold til min bedste ven

brevkassespørgsmål

Forvirrende forhold til min bedste ven

brevkassespørgsmål af
Anonym
24 år
Oprettet 9 måneder 1 uge siden

Hey, jeg tror jeg har skrevet ind om det her før. Og ved måske egentlig godt hvad jeg burde gøre. Men nu prøver jeg at hører jer ad. Jeg er forelsket i min bedste ven. Vi har været venner i 3 år cirka. Han er 18 år ældre end mig. Men jeg ser det ikke som et problem. Og han er bare så forvirrende. Han virker ret afklaret med at han ikke vil have et forhold. Og han siger han ikke har følelser for mig. Men 2 gange har han også sagt at han har haft følelser for mig. Da vi startede med at lære hinanden at kende endte vi i seng sammen 2 gange. Da jeg sagde jeg havde følelser for ham. Så sagde han at vi skulle stoppe fordi han kunne se at jeg knyttede mig meget til en når jeg gik i seng med dem. Og han mente ikke det var godt for mig når han ikke ville have et forhold. Og på samme måde nogen enkelte gange mens vi har været venner og drukket sammen. Og han er blevet meget fuld. Jamen så har han lagt an på mig og vi har kysset og haft noget intimt. For nogen uger siden drak vi med min søster. Og efter hun gik og mig og ham lå i sengen. Så sagde han at han elsker mig. Han var ret fuld. But still. Næste dag da jeg spurgte sagde han at man jo også kan elske en god ven. Og i skal tænke på at vi havde altså også haft noget intimt den aften. Jeg føler mig lidt sur på ham. Hver gang jeg prøver at snakke om hvor forvirrende han er fordi vi godt kan putte hvis vi ser TV og han krammer mig ud af det blå nogen gange. Men han har jo ikke følelser for mig. Så lytter han. Men siger ikke rigtig så meget til det. Han virker lidt indelukket når jeg snakker om det. Og han har prøvet at give sin forklaring før på grundene til vi ikke passer sammen. Men det føltes som en undskyldning. Og er nok ved at være træt af det. Og havde jo egentlig tænkt jeg ville tage noget afstand til ham fordi det blev for hårdt. Men er også afhængig af ham. Min Mor er alvorligt syg og der er ingen kur. Og han har været der rigtig meget for mig gennem årene. Og når jeg er trist eller deprimeret så kan jeg altid regne med ham. Og at han kan få mig op ad det hul. Jeg har ikke så mange venner. Har en anden ven jeg er begyndt at se igen. Og er selvfølgelig tæt med min søster. Men det er ham jeg går til og føler ikke jeg kan undvære. Nu tager vi en tur til Middelfart i uge 32. Og jeg glæder mig meget. Men en del af mig undre sig om det var en dårlig ide. Mine følelser for ham bliver jo bare værre. Men har også glædet mig i så lang tid at være sammen med ham i flere dage på Hotel. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Er sur på ham over at han ikke kan indse at vi to passer perfekt sammen. Og på samme måde kan jeg jo ikke ændre på hvordan han har det og at jeg jo må acceptere det. Føler mig bare så frustreret. Fordi jeg har prøvet at finde en anden. Men de fleste fyre er creeps. Og jeg vil egentlig ikke have en anden. Jeg vil have ham. Det blev ret langt. Men er bare så frustreret og ville ønske jeg kunne kigge ind i hans tanker. Hilsen den uheldige i kærlighed.

Svar:

Hej. Jeg er glad for, at du skriver herind, når du går med alle de tanker.

Først og fremmest kan jeg rigtig godt forstå, at det her forhold du har til din ven, er meget forvirrende. Det giver god mening for mig, at du har svært ved at finde ud af, hvad din ven gerne vil med jeres forhold, når han siger lidt forskellige ting til dig. Og når i også har et intimt forhold. Jeg vil også gerne anerkende, at det må være rigtig hårdt at have de her følelser, når de ikke bliver gengældt af din ven.

Når jeg læser dit brev, er det meget tydeligt for mig, at du er forelsket i din ven og, at du rigtig meget ønsker, at I skal have et forhold. På samme tid læser jeg også, at han har givet udtryk for, at han ikke er interesseret i at indlede et romantisk forhold til dig. Det kan jeg godt forstå er rigtig hårdt, men jeg tænker, som du også selv skriver, at det desværre er noget, som du bliver nødt til at respektere, selvom du synes, at i passer perfekt sammen.

Jeg læser på samme tid også, at han er en rigtig god støtte for dig. Derfor tænker jeg bestemt, at jeres venskab er værd at bevare. Når jeg læser din beskrivelse af jeres relation, kommer jeg til at tænke, om det mon bliver endnu sværere for dig at bevare et venskabeligt forhold til din ven, når i på samme tid har et intimt forhold? Selvom der findes mange mennesker, som har sex med nogen, de ikke har følelser for, så er sex for mange forbundet med stærke følelser og kærlighed. Derfor er det meget almindeligt at få følelser for nogen, som man har sex med. Derfor kommer jeg også til at tænke, at det måske ikke er en god idé for jer at have et intimt forhold, når du har følelser for ham. Og da det ikke virker til at påvirke din ven, tror jeg desværre, at det er nødt til at være dig, der stopper det, hvis jeres intime forhold skal stoppe.

Det virker som om, at du allerede har forsøgt at tage snakken med ham, hvilket er virkelig godt gået! Det lyder til, at du er rigtig god til at være ærlig og sætte ord på dine følelser. Men det virker desværre også som om, at det ikke har haft den store effekt endnu. Måske kan du prøve at sige til ham, at du kan mærke, at det bliver svært for dig at være i jeres relation, så længe i stadig har et intimt forhold. Du kan også sige til ham, at du har brug for hans hjælp til, at i begge to holder fast i, at jeres venskab udelukkende er venskabeligt. På den måde gør du det tydeligt overfor ham, at det er vigtigt for dig, at han også holder det venskabeligt, så du ikke bliver forvirret.

Det kan være, at det er en hjælp for ham, hvis du fortæller ham, hvad du har brug for fra ham. Du kan også fortælle ham, at du har brug for, at han er meget tydelig omkring sine følelser og ikke siger ting, som kan være med til at gøre dig i tvivl. Selvom det kan være rigtig hårdt og svært at fjerne de intime dele af jeres venskab, når du er meget glad for ham, så kan det måske være med til at gøre det lettere for dig at være i jeres relation. På den måde bliver det måske lettere for dig at forholde dig til jeres relation, når du ikke skal være i tvivl om hvorvidt den er romantisk eller venskabelig.

Du nævner selv, at du måske ikke tror, at det er en god idé at i tager på en tur sammen lige nu. Jeg tænker, at det er helt op til dig at mærke efter, om det giver mening for jer lige nu. Hvis i vælger at tage afsted, kan du jo snakke med ham inden og fortælle, hvad du har brug for på turen. To venner kan sagtens tage afsted på en tur sammen, men jeg tænker, at det er vigtigt, at i på forhånd bliver enige om, hvordan i hver især skal agere, så turen ikke kommer til at gøre jeres relation endnu mere kompliceret.

Jeg håber, du kunne bruge svaret. Du er meget velkommen til at skrive herind igen eller kontakte os på vores sms-rådgivning, som du finder her: https://cyberhus.dk/sms

Vh Laura fra cyberhus

Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål