Kommer for hurtigt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg har på efterskolen, i det her år, fundet en sygt sød kæreste, som jeg bare er blevet sygt glad for. Vi har sex og det er kører bare pisse godt, vi har det godt sammen og er begge rigtig glade for hinanden. Der er en eneste ting der går mig på og gør mig usikker, og det er at når vi har sex, synes jeg at jeg kommer alt for hurtigt, jeg får hende til at komme hver gang men for min egen nydelse vil jeg gerne have det varer længere, holder ca 4-5 minutter nogle gange over 15, og når jeg holder over 15 minutter så er jeg tilfreds og glad men ellers bliver jeg bare skuffet. Er det normalt? Hvor lng tid holder man gennemsnitligt? Og hvorfor? Hvordan kan jeg holde længere? På forhånd tak for hjælpen:)

Svar:
Hey Anonym
Hvor er det dejligt at du har fundet en fantastisk kæreste, og at I er glade for hinanden.
Sex kan være helt vidunderligt, og samtidigt også udfordrende, og det er ret almindeligt at man kan føle sig usikker.
Jeg starter lige med et af de sidste spørgsmål. Hvor lang tid er egentlig normalt at holde? Måske skyldes det porno? Måske at nogle drenge måske pynter lidt på historierne , når de snakker med vennerne? Mange tror at en fyr bør kunne holde i 10-20 minutter eller endnu mere, før han får udløsning, men virkeligheden er altså ret langt fra.
Undersøgelser har vist at mænd i gennemsnit holder i 4-6 minutter fra de starter, til de får udløsning. Så i forhold til hvad der er normalt, så er du fuldstændig ligesom de fleste andre drenge og mænd.
Jeg tænker det er meget normalt at blive skuffet over dig selv, hvis man ikke kan leve op til de mål man sætter sig. Spørgsmålet er jo så om man sætter realistiske eller urimelige mål, eller krav til sig selv, for hvis man gør det, så er man måske ikke helt fair overfor sig selv.
Set ud fra hvad der er almindeligt, så stiler du meget meget højt, så du skal måske gøre dig tanker om hvorvidt du egentlig ville kunne nyde sex lige så meget, hvis du havde andre forventninger. Mere realistiske forventninger?
Der er slet ikke noget galt med at ville holde 15 minutter, hvis det bare er det der fungerer bedst for dig....og for din partner. Mange tror også at piger og kvinder altid helst vil have at man kan have sex i så lang tid som overhovedet muligt, men det er heller ikke korrekt. Studier viser at mange faktisk synes at alt over 10 minutter kan være for lang tid. Så det handler altså både om hvad der føles rart for dig, men også hvad din kæreste egentlig har lyst til, for det giver ikke meget mening at du kæmper for at holde i virkelig lang tid, hvis din kæreste synes det bliver ubehageligt.
Jeg tænker at du som det første skal gøre dig tanker om hvorfor du har det er billede af at 15 minutter er det "rigtige". Kunne det være anderledes, nu hvor du ved hvad der er "normalt"? Næste skridt er at tage snakken med din kæreste. Hvad tænker hun om jeres sex, og hvad ønsker hun. Samleje er en holdsport, så det skal helst handle om hvad der er dejligt for jer begge to.
Hvis I sammen når frem til at det kunne være dejligt, hvis jeres sex altid varede længere, findes der teknikker, som man kan træne. Det tager tid og masser af øvelse . Den mest udbredte kendes ofte som start-stop teknikken, og den kan du læse mere om i den her artikel fra Sexlinien: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-problemer/saadan-holder-du-u...
Held og lykke med