Min bedste ven vil gerne i seng med mig hvad skal jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Pi
13 år
hej brevkasse
jeg har en rigtigt god ven som jeg har det rigtigt godt med. Vi går på samme skole. Jeg er om få dage 14 han er 15 år os snart 16.  og går en klasse Højer end mig Men det gør ikke nogen forskel på vores venskab. En aften her for ikke så længe siden skriv han noget mærkeligt at han gerne vil i seng med mig men jeg er bare helt mundlam da han sagde han har haft det sådan i noget tid os bare han min bedste ven. vi har et venskab hvor vi godt kan tale om sex og sådan men mest os i sjov. Jeg er os jomfru og har ikke travt. Men han er os lidt ældre og erfaren og har prøvet det.
Men vi sender os hjerter til hinanden men det bare normalt i vores venskab jeg tager det overhovdet ikke personlidt som sådan men er bare bange for jeg har givet et forkert signal som om jeg har sådan løst til ham og kan lide ham men det føler jeg bare ikke jeg har gjordt så derfor er jeg forvirret og hved ikke hvad jeg skal gøre for tænk hvis han bliver knust eller ked af jeg ikke har det på samme måde som ham. Det jo os rat modit af ham at spørge så vil heler ikke gøre noget pinligt for ham. Tænker os bare på vores venskab tænk hvis det ikke bliver det samme og det skal være sådan man prøver at undgå hinanden og det bliver akavet for sådan ønsker jeg det slet ikke.. hvad skal jeg gøre i denne situati
kh pi

Svar:
Kære Pi,
Tak for dit brev! Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret over, hvad du skal gøre. Jeg synes det er rigtig dejligt at høre, at du og din ven har sådan et godt venskab, og at du ikke har lyst til at gøre ham ked af det. Jeg kan godt forstå, at det må være kommet som et chok for dig, når du ikke føler, du har sendt nogle signaler til din ven om, at du kan lide ham på den måde.
Jeg lægger meget mærke til, at du skriver i dit brev, at du ikke har lyst til at gå i seng med din ven, og at du generelt ikke har travlt med at miste din mødom. Det synes jeg er et klart tegn på, at du er nødt til at sige fra overfor din ven. Men som du selv siger, kan det godt virke svært at få det gjort på en måde, så det ikke bliver akavet eller ændrer jeres venskab.
Mit bedste råd til dig er at være ærlig overfor din ven. Med hensyn til hvordan du skal formulere det, så synes jeg, at du beskriver det super godt i dit brev til brevkassen. For eksempel når du siger, at du bare ikke har det på samme måde som ham, og at du er glad for jeres venskab som det er nu. Noget som du måske kan have i tankerne, mens du fortæller ham det er, at du kan give udtryk for, at du ikke synes, at det var pinligt, at han spurgte. Hvis han føler, at du synes, det var pinligt, tror jeg nemlig, at han selv vil være mere tilbøjelig til at synes, at det var pinligt. Og så kan det godt blive lidt akavet bagefter. Men hvis du lægger op til, at du rigtig gerne bare vil forblive venner og ikke virker fuldstændig skræmt over hans besked, så tror jeg godt, at I kan bevare venskabet.
Hvis du synes, det er ubehageligt, at sige, at du ikke har lyst til ham på den måde, kan du også understrege det med, at du ikke har travlt med at gå i seng med nogen. Men jeg synes, det er bedst, hvis du fortæller ham, at du ikke ser ham som mere end en ven, så han ikke får falske forhåbninger om, at du måske en dag vil i seng med ham. Hvis han er din ven, vil han godt kunne forstå det. Men det kan godt være, at der skal gå et stykke tid, før I kan have samme venskab som før, fordi han måske bliver lidt skuffet. Så du må lytte til hans svar og give ham den plads og tid, som han har brug for.
Hvis du har lyst til at vende din situation med en rådgiver igen, er du meget velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning, som er åben mandag og onsdag mellem kl. 14 og 17 og tirsdag og torsdag mellem kl. 18 og 21. Eller du kan altid kigge forbi brevkassen igen!
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget, og jeg ønsker dig alt det bedste!
Med venlig hilsen
Karoline