Mærkelig frygt for at være "delusional"
brevkassespørgsmål af
Anne
22 år
Kære cyberhus Jeg går rundt med sådan en irrationel frygt for at være "ude at tune med virkeligheden". Lang historie kort, har jeg haft en hård opvækst med misbrug, og når min fars misbrug var slemt, var jeg god til zone hen i mine tanker og forestille mig scenarier, ofte urealistiske, som var rare for at føle tryghed. Alvoren af alt hvad der foregik dengang, har derfor først ramt mig senere - og den har ramt mig hårdt. Ofte tænker jeg tilbage på den tid og undrer mig over, hvor ude af tune med virkeligheden jeg var, hvor forkert meget af det som foregik egentlig var og hvor lidt jeg fik sagt fra. Jeg fortalte også min omgangskreds små løgne omkring det hele da det stod på, eller fordrejede sandheden bare en smule, for at passe på på mig selv. Det kunne f.eks. være at sige det ikke var så slemt, som det egentlig var eller slet ikke sige noget overhovedet. Og nogle gange troede jeg nærmest selv på løgnen. I kraft at jeg er blevet ældre, har jeg fået et meget bedre normalitetsbegreb, og deraf er der også kommet en næsten angst for at blive lige så delusional som jeg var dengang. Jeg brugte det også i andre sammenhænge, var f.eks. god til at bilde mig selv ind, at jeg kunne alt muligt, som jeg nødvendigvis ingen forudsætninger havde for at kunne. Jeg havde ret høje tanker om mig selv, til tider meget urealistiske, idéer om hvad jeg kunne opnå. Jeg kunne f.eks. også tænke, at jeg var den klogeste i min klasse, selvom jeg langt fra var en af dem med de bedste karakterer. Jeg kunne være lidt en lystløgner også, for at gøre mig selv mere spændende. Nu er jeg nærmest gået i den modsatte grøft, og blevet helt jantelovs-agtig i alt hvad jeg gør. Men jeg kæmper med en evig frygt for, at den her "overlevelsesmekanisme" eller hvad man kan kalde den sniger sig tilbage. Jeg er meget kritisk overfor mig selv, og prøver at være meget realistisk ift. alting jeg kan opnå, og er nærmest lidt for ærlig med folk, fordi jeg ikke tør lyve. Og det hæmmer mig meget, at jeg skal være så optaget af hvad der er normalt, fordi det ligesom ikke falder mig naturligt, det er noget jeg har tillært mig i kraft af min omgangskreds og ved at obsevere. Jeg har snakket med min psykolog om, at mange unge oplever det her form for chok, når de bliver ældre, at man pludselig ser verden med nye briller, hvor jeg nok har oplevet at se verden med helt andre øjne, hvilket jeg synes er en god metafor. Jeg ved ikke hvordan man tæmmer denne frygt, men tænker næppe den bliver bedre af, at man er så meget i sit eget hoved...

Svar:
Kære dig
Det lyder til at du virkelig har gjort dig nogle gode overvejelser og refleksioner, og det er virkelig stærkt at du kan sætte ord på dem. Det lyder det også til at du gør sammen med din psykolog, og det er virkelig et rigtig godt udgangspunkt. Du skriver ikke hvor længe du har talt med din psykolog, så jeg bliver lidt nysgerrig på om det måske er noget nyt eller om du har været i terapi længe? Ofte så tager det lang tid at arbejde med sig selv, og særligt når man bærer rundt på bagage fra barndommen, som sætter spor ind i voksenlivet.
Du skriver at du er vokset op med misbrug i familien, og det virker til at du er meget bevidst om at det har påvirket dig. Du skriver også at du har brugt forskellige strategier som barn til at finde tryghed, og at du derfor først har indset alvoren af situationen som voksen. Det sker for rigtig mange af de børn og unge som vokser op i hjem med misbrug. De har, som du selv skriver, forskellige strategier som hjælper dem med at 'overleve' gennem den svære situation som er i hjemmet. Det kan ske på forskellige måder, men en distancering til virkeligheden, som du beskriver, er meget normal i den forbindelse. Formålet er at beskytte sindet mod den svære situation og de følelser af svigt som kan være meget overvældende. Derfor har din adfærd altså haft et helt konkret formål. Da du blev ældre, og blev mere bevidst om den svære situation og tilhørende følelser, har din adfærd ændret sig lidt ad gangen, og det har været muligt for dig at betragte den udefra. Det lyder til at du, da du betragtede din adfærd udefra, har oplevet den som meget voldsom og måske endda også følt skam eller skyld over den?
Det er helt naturligt at man kan føle skam, pinlighed eller skyld over en adfærd, når man har fået den på afstand og kan betragte den med mere logiske øjne. Men du skal huske at din adfærd dengang ikke var bundet op på logik. Den var en forsvarsmekanisme, som udelukkende havde til formål at beskytte dig - og det gjorde den måske egentlig ret godt? Selvom adfærden ikke længere er nødvendig, så har den haft et formål, og den har udtjent det. Måske kan det hjælpe dig med at betragte dit tidligere selv med mere omsorg, hvis du prøver at se det på den måde?
I den forbindelse, skriver du også, at din adfærd nu, næsten er helt modsat. Du er meget optaget af virkeligheden, og af hvad andre opfatter som normalt.  Langt de fleste mennesker er optagede af hvad andre tænker, og det er, på den måde, med til at afstemme hvordan vores handlinger kommer til udtryk i verden. Vi aflæser situationer, for at vide hvordan vi skal opføre os. Det kan både være i sociale sammenhænge, med en kæreste eller f.eks. på job. Det er helt normalt, og det vil ofte heller ikke være et problem - faktisk sker det tit uden at vi rigtig bemærker det. Men i nogle tilfælde, og særligt blandt unge og unge voksne, som er vokset op i samme situation som dig, bliver det til noget som fylder rigtig meget, og som også kan være med til at stå i vejen, for de ting man gerne vil. Det bliver til en overtænkning, som både kan komme til udtryk ved forskellige reaktioner, f.eks. en handlingslammelse (jeg tør ikke gøre eller sige noget af frygt for at det er "forkert") eller en overdeling (jeg overforklarer alting, og deler rigtig mange detaljer, særligt de meget personlige, med alle, også mennesker jeg knap kender), som så skaber en negativ spiral: jeg overtænker, reagerer, overtænker min reaktion, reagerer igen, osv.
Heldigvis er det muligt at stoppe spiralen, og en af måderne er at starte i terapi - som du allerede er. Så du har allerede taget det første skridt mod at få det bedre. Det er virkelig stærkt! Jeg tænker også at du, hvis du ikke har gjort det, med fordel kan tage kontakt til et af de rådgivningstilbud som arbejder specialiseret med børn og unge fra familier med rusmiddelproblemer. Det kan f.eks. være BRUS, som du finder her.  Du kan også kontakte TUBA, som du finder her. Både BRUS og TUBA har en SMS rådgivning og en brevkasse, hvor du kan få råd ligesom her. BRUS har også en gruppechat, hvor du kan møde andre unge ligesom dig. Du finder gruppechatten her. Hos BRUS er det specialiserede rusmiddelbehandlere som sidder i rådgivningen, og de hjælper børn og unge i samme situation som dig til daglig.  Både BRUS og TUBA har også fysiske forløb, og det hele er gratis.
En anden måde er at italesætte dét når det sker. Du kan f.eks. være helt åben omkring at du bliver i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre i en situation. Måske kan du endda få en ven eller veninde til at hjælpe dig, og gå lidt poå opdagelse i hvordan de betragter verden, så du har noget du kan støtte dig op af. Det er i hvert fald, som du selv skriver, en rigtig god idé at få tankerne ud af hovedet, så du ikke bliver opslugt af dem.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du vil arbejde videre med din oplevelse. Selvom det tager tid, så skal du nok få det bedre, og det vil blive nemmere for dig at afstemme din adfærd.
Kærlige hilsner,
Camilla