Måske set børneporno?
brevkassespørgsmål af
Sille
15 år
Hej Cyberhus,
Udover det at slå en person ihjel, er det værste jeg kunne finde på at gøre for migselv, er at se børneporno, enten ved et uheld eller ej. Det er et meget skræmmende område for mig, og da jeg var inde og kigge i straffeloven omkring børneporno, står der ganske vidst, at tegninger går uden for bestemmelsen. Men så kom jeg i tanke om, at jeg engang var inde at se den der “Boku no Pico” hvilket jo vidst går ind under genren anime, altså tegnefilm, altså noget fikitvt, men stadig porno. Og det er jo på en måde ret populært at se, nu mere som en udfordring “Tør du at se Boku no Pico?”
Jeg går instantly i panik da jeg ser lige under, at computergenerede billeder ikke går uden for bestemmelsen, men og dog skal det være lig med ægte fotografier. Og jeg vil nu ikke påstå at anime er særlig realistisk i tegnestilen. Men har jeg virkelig set børneporno? Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, og jeg har brug for et svar.

Svar:
Hej Sille.
Det er et godt spørgsmål, du stiller, for det kan være en meget fin balance, hvornår noget er børneporno og hvornår det ikke er. Som du selv skriver, så kan noget som computergenerede billeder godt sidestilles med børnepornografi, hvis billederne kan ligestilles med ægte fotografier. Der, hvor der også kan være tale om børnepornografi er, hvis en pågældende tegnefilm forsøger at skabe et realistisk billede af en eksisterende person.
Så medmindre den tegnefilm, du har set, har haft billeder, der er lig med ægte fotografier eller har forsøgt at vise eller skabe en historie om virkelige personer, så vil jeg ikke mene, at det er børnepornografi, du har set.
Jeg kan godt forstå, at du virkelig ikke har lyst til - ved et uheld eller ej - at se børnepornografi, for det er rigtig ubehageligt, og sådan en oplevelse kan sætte sig i en for livet. Men hvis du falder over det tilfældigt, så er det ikke fordi, du bliver straffet. Det kan ske, at man støder på ubehageligt indhold online uden at have søgt efter det, og det kan man ikke selv gøre for. Men det er selvfølgelig rigtig vigtigt at forsøge at undgå hjemmesider, som har "skummelt" indhold, eller undgå at søge efter det på nettet.
Hvis du er bange for, at du kommer til at støde på noget ubehageligt online, som børnpornografi, så husk på, at det altid er okay at kontakte politiet og fortælle om det, så de kan handle på det. På den måde kan der måske komme noget godt ud af noget rigtig ubehageligt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og er blevet lidt beroliget.
Mange hilsner Pernille