Billeder uden samtykke
brevkassespørgsmål af
F
16 år
Hej Cyberhus. Jeg går på efterskole lige nu, og der er mange der går og tager billeder af det vi laver sammen som venner og sådan noget. Snakker om elever/mine venner og ikke lærerne. Synes det er rigtig dårlig stil af mine venner at de ikke spørger mig om samtykke til at både tage billeder af mig og poste dem offentligt på deres insta. Jeg synes det er virkelig ærgerligt at jeg vitterligt skal spørge dem om at tage billedet ned, fordi jeg har det ukomfortabelt med at blive postet offentligt. Jeg er altid god til at spørge om andres samtykke, men de gør ikke det samme for mig, og jeg har derfor svært ved at spørge dem om de kan tage billedet ned. Hvad kan jeg gøre? Og er det bare mig der er for sart? Der er da lov om at man ikke må tage billeder uden samtykke, så jeg forstår ikke hvorfor de ikke spørger :(

Svar:
Hej F.
Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at dine venner og de andre elever ikke spørger om lov, før de poster billeder af dig, særligt når det er noget, du selv er meget opmærksom på og du selv er god til at spørge om lov, når du tager billeder af de andre. Jeg tænker ikke, at du er sart, for du mærker efter, hvor dine grænser går og hvad du synes er okay og ikke okay. Og det kan faktisk være virkelig svært at mærke, særligt når det handler om noget, som ikke virker til at fylde for andre.  Men at det ikke fylder for andre betyder ikke, at der er noget galt i, at du mærker, at det ikke er rart. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du mærker efter, hvad du ikke synes er rart, og lytter til det.
Du skriver, at der er en lov, der handler om samtykke af billeder. Og det har du ret i, men jeg tror, at den lov, du tænker på, handler om deling af private og intime billeder uden samtykke. Ift. at dele "almindelige" billeder, dvs. billeder der ikke er udstillende, krænkende eller taget på privat grund, så må man for det meste egentlig gerne dele det på sociale medier fx, men det er god stil at spørge andre om lov, før man tager et billede og før man deler det, så man også er sikker på, at andre faktisk ikke finder det krænkende eller har lyst til at blive delt. For mange er det noget nyt, at man skal tænke over at spørge om lov inden man tager og deler et billede af andre, men det er rigtig godt, at du gør dig tanker, om du har lyst til at få dig og dit billede delt offentligt.
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation hver gang du skal bede om at få taget et billede ned. Jeg tænker, at der er lidt forskelligt, du kan gøre. Du kan prøve at snakke med dine venner på skolen om, at du synes, at det er god stil at spørge om lov, før I tager billeder af hinanden, fordi du egentlig ikke har lyst til at blive delt online. Og så blive ved med selv at være et godt eksempel hver gang du tager billeder af andre. Og så synes jeg, at du skal tage en snak med skolen om det. Det kunne fx være din kontaktlærer eller en anden lærer, du har det godt med, og forklare situationen. For jeg tænker, at det er en vigtig ting, som skolen skal have fokus på, og skolen skal hjælpe eleverne med at tage hensyn til hinanden ved at lære, hvad der er god stil online og ift. delinger, og hvad man må og ikke må online. Så en snak med en lærer eller skolen tænker jeg ikke nødvendigvis skal handle om din situation konkret og at du har et problem, men at det er eleverne på skolen der skal have fokus på den her problemstilling, så skolen forhåbentlig kan se det som, at der er behov for at have nogle snakke fælles om det, så alle elever på skolen kan føle sig trygge, og ikke skal bekymre sig om at blive delt, for du er sikkert ikke den eneste, der har det på den måde.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, og at du får talt med nogen omkring problemstillingen, for det er vigtigt, og det er vigtigt, at du føler dig tryg og bliver hørt.
Mange hilser
Pernille