Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Må man ryge efter man har fået plast på en knækket tand.
brevkassespørgsmål af
Sofie
18 år
Hej. Mit navn er sofie. Jeg står i det problem, da jeg er vand til at ryge 2-3 cigaretter om dagen. Jeg fik lavet mine to knækket tænder igår, og vil derfor hører om det er muligt at jeg gerne må ryge en cigaret, eller om det skader mine nye tænder?

Svar:
Hej Sofie
Tak for dit spørgsmål om rygning og plastfyldninger.
Når tandlæger i dag laver fyldninger i plast, så stivner de plasten med blåt lys. Det betyder, at de to fyldninger, du har fået lavet, er helt færdigdannede, når du forlader tandlægen. På den måde kan du spise, drikke og ryge med det samme.
Plastfyldninger er ru og derfor optager de farvestoffer fra alt det, du putter ind i munden. Rygning misfarver både dine tænder og dine fyldninger, men det gør ingen forskel hvornår du ryger.
Med venlig hilsen
Niels, tandlæge