Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
en tand som sidder højere end de andre
brevkassespørgsmål af
Lukas
16 år
Hej jeg er en dreng på 16 år. Jeg har i længe tid haft en tand som sidder højere end de andre og det begynder og irritere mig lidt efterhånden begrund af at det ser lidt grimt ud. Jeg har været til tandlægen før og er blevet bedømt at ikke at få bøjle men kunne det ikke godt hjælpe tanden? Jeg er virkelig nysgerrig om den ville finde sig på plads når mit kranie vokser eller om man skal til tandlægen med det.

Svar:
Hej Lukas,
Tak for dit spørgsmål.
Nu skriver du ikke hvilken tand der er tale om, men ofte er det hjørnetænderne i overmunden, som kommer frem lidt højere oppe og/eller længere fremme end resten af tænderne.
Du skriver at du er blevet tilset af en bøjletandlæge, som har vurderet at du ikke kan tilbydes bøjlebehandling. Bøjletandlægerne følger nogle retningslinjer fra Sundhedsstyrrelsen for, at vurdere hvem der skal tilbydes bøjle og hvem der ikke kan. Men det er ikke ensbetydende med at din tandstilling ikke kan rettes, du skal bare selv betale for det.
Da du er 16 år så skal du ikke forvente at tanden kommer ind på plads. Men det at få bøjle på tænderne indebærer også nogle risici og komplikationer, da man rykker på tændernes naturlige position. Det kan også være at man skal fjerne nogle tænder for at få plads til de tænder, der står højere oppe, så det er ikke bare noget man lige fikser.
Hvis du er meget ked af tændernes placering så synes jeg, at du skal tage en snak med din tandlæge, der kender mere til din tandstilling, og derudover finder ud af om du selv eller dine forældre vil betale for behandlingen. Det kan sagtens koste +30.000 kr.
Jeg håber du finder en løsning på dit problem. Husk på, at det naturlige ofte er at foretrække og samtidig kan være meget charmerende. Ofte er det også kun en selv, som bemærker at tænderne ikke står på række.
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen