Modermærke

brevkassespørgsmål

Modermærke

brevkassespørgsmål af
Spørger
23 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej! Jeg skriver til jer, fordi jeg er lidt usikker på et valg omkring et modermærke. Jeg har et modermærke, som jeg er utilfreds med og som jeg gerne vil have fjernet. Modermærket er ca. 1 år gammel og er blev lidt større på den korte tid (modermærket er på størrelse med en meget lille lillefinger negl). Det fejl ikke noget og er helt normal (siger hudlægen). Modermærket sidder i underlivet helt øverst oppe imellem sådan den ene kønslæbe og klitoris. Jeg ved godt det er et følsom sted og få fjernet sådan en lille “ting”. Jeg vil som sagt utrolig gerne havde det fjernet, men er bange for, om der kan ske noget ved det, når det netop er det sted modermærket sidder. Her tænker jeg på ar og arvæv. Og på om der er nogle naver der kan forsvinde det sted og om det kan give nogle problemer eller andet? Hudlægen vil gerne fjerne modermærket, men synes det er et følsomt sted og fjerne et modermærke, som ser helt fint ud, men det er mit valg og derfor ville jeg tænkte en ekstra gang over det, fordi jeg ønsker heller ikke, at der sker noget slemt det sted modermærket bliver fjernet. Jeg troede faktisk at fjerne et modermærke var sådan en lille ting, at det kunne gøre ligemeget, at det også er i underlivet. Hvad er bedst at gøre? Jeg ser meget frem til jeres svar. Vh. en spørger

Svar:

Hej med dig

Det er meget relevante overvejelser, du gør dig i forbindelse med fjernelse af et godartet modermærke på grund af kosmetiske årsager. Jeg kan ikke give dig et svar på, hvad du bør gøre. Det er en beslutning du bør tage i samråd med den speciallæge, der har kigget på og undersøgt modermærket.

Du skriver, at du har været hos en hudlæge, så måske kan du bestille en tid hos vedkommende igen for at give udtryk for dine bekymringer og få specifik råd og vejledning. Det kunne også være en mulighed, at få en såkaldt second opinion, altså spørge en anden speciallæge om råd og vejledning, måske en plastikkirurg i stedet for en hudlæge, når nu dit modermærke sidder i intimområdet.

Måske kan modermærket fjernes med en laser frem for at blive skåret væk, men det er svært at svare på, hvordan man bedst kan fjerne det, om fjernelsen ville påvirke for mange nerveender, om arret ville kunne hele pænt i området m.m. uden at se det for sig. Jeg håber, at du har mod på at opsøge en speciallæge igen, så du kan få stillet alle dine spørgsmål og udtrykke alle dine bekymringer. På den måde bliver du informeret korrekt omkring netop dit modermærke og de muligheder der er, så du kan træffe det rigtige valg for dig.

Med venlig hilsen, Tatjana

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål