Konmstant træt
brevkassespørgsmål af
Anon
16 år
Hej læge Jeg er SÅ træt hele tiden. Jeg går i seng kl 23 cirka og står op kl 7, men jeg er lige så træt når jeg vågner, som når jeg går i seng. Nogle dage er jeg tæt på og falde i søvn i skolen. Min lærer og mine forældre siger også at jeg ser træt og bleg ud. Er der noget galt eller er der bare nogen der er mere trætte end andre. Jeg er bare træt af altid at være træt.

Svar:
Hej.
Mange tak for dit spørgsmål. Det er hårdt at gå og være så træt, særligt hvis det går ud over ens hverdag, så det er godt du undrer dig og spørger ind til det.
Jeg kan læse, at du sover 8 timer om natten. Jeg kan også læse at du er 16 år. Det betyder at dit søvnbehov er 8-10 timer om natten. Det er meget individuelt hvor meget søvn, man har behov for. Men det kan godt være, det vil hjælpe dig at gå en time eller to tidligere i seng. Hvis det er fordi du ikke kan sove før kl 23, kan man prøve følgende:
Undgå skærmtid om 1-2 timer inden sengetid, undgå koffein holdige drikke, skabe et godt sovemiljø med gode gardiner. Det kan også være dæmpet lys inden sengetid, evt noget beroligende musik. Så kan det være du kan falde hurtigere i søvn. Det kan også hjælpe at være aktiv fx dyrke sport i løbet af dagen, så kroppen er godt træt.
Om der er noget i vejen afhænger af, om det er nyt, at du er så træt? De 8 timers søvn er det inklusiv opvågninger om natten? Har du andre symptomer?
Hvis du mistænker at din træthed ikke blot er pga for lidt søvn, vil jeg anbefale at tage til lægen for en snak om det. Der kan nemlig være mange årsager til træthed.
Det er godt at du gør noget, da søvn er vigtigt.
Mvh Stine