Mens, smerter og psyke
brevkassespørgsmål af
Maya
22 år
Hej! Jeg vil gerne vide lidt mere om PMS i forhold til om jeg måske kan have det, og hvad det egentligt er. Jeg har læst at folk med PMS ofte oplever følgende fysiske symptomer: brystspænding smerter i brystkirtlen hovedpine væskeophobning led- og muskelsmerter tyngdefornemmelse og ømhed i underlivet vægtøgning oppustet mave svimmelhed øget appetit smagsændringer hede/svedeture. Og de psykiske symptomer omfatter: følelsesmæssig ustabilitet humørsvingninger irritabilitet aggressivitet træthed depression rastløshed søvnbesvær manglende koncentrationsevne afmægtighedsfornemmelse glemsomhed. Hvor ofte og hvor længe man kan have symptomerne? Er det kun op til/under menstruationen, eller kan den psykiske del fx også forekomme på andre tidspunkter, fx under ægløsning også? Jeg oplever ALLE ovenstående symptomer selv, både op til og under mens, men især det psykiske kan også spille ind uden for mens-perioden. Jeg oplever af og til kraftige mens-smerter i starten af menstruationsfasen. Jeg er ikke seksuel aktiv og ikke på p-piller eller lignende, og har heller ikke rigtigt lyst til at tage p-piller, fordi jeg helst vil have at kroppen fungerer naturligt, da jeg får min mens til tiden. Men er der andet, man kan gøre for at stoppe mens-smerterne? Og hvad med det psykiske? Mvh. Maya

Svar:
Hej Maya
Tak for dine spørgsmål.
Som du selv beskriver er der mange symptomer, der er en del af PMS. PMS menes at komme pga. svingende hormonnivauer, særligt hormonet progesteron. Der er dog det med PMS, at de er i en begrænset periode op til menstruationen og indimellem et par dage efter start. Der må Forventes at være længere symptomfri perioder indimellem. Derudover er det hyppigst hos kvinder i 30’erne.
Så jeg er meget i tvivl, om dine gener skyldes noget andet. Jeg vil klart anbefale dig at kontakte din læge mhp. en vurdering. Mht. Smerter er det også bedst at snakke med egen læge, men en kombination af 1g Panodil (2stk) og 400mg ipren (2stkkr) kan måske hjælpe. Så umiddelbart skal du overveje om generne kunne være noget andet en pms og derfor er undersøgelse ved egen læge næste skridt og det er vigtigt.
Med venlig hilsen Eva