Er jeg mentalt ok?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa, jeg er en pige på 14. Jeg er begyndt at føle mig mere trist, jeg bliver dårligere og dårligere i skolen - ikke fordi jeg ikke har lyst jeg har bare ikke overskud., er der noget galt med mig? Jeg føler mig ikke sådan mentalt okay? Men hvordan skal jeg så fortælle det til mine forældre? Hvad gør jeg så med skolen - jeg skal på lejrskole om 2 uger med min klasse og parallelklasse(r) min mor har betalt men jeg ved ikke om jeg kan klare at tage afsted. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Først og fremmest, kan jeg ikke svare på om du er mentalt okay, da det kræver en lægefaglig vurdering. Dernæst vil jeg sige, at det super godt at du er opmærksom på dit (psykiske) helbred. Mange oplever på et tidspunkt, at være trist og overskuddet ikke er der. Det er meget normalt og det behøver nødvendigvis ikke at betyde, noget alvorligt som depression. Det du oplever er derfor helt normalt. Hvorfor dit overskud er væk og humøret er trist. Det kan der være mange årsager til, men en af grundende findes tit i forbindelse med kosten, men det kan også være hvis du har haft for mange bolde i luftet over en periode og været stresset. Men igen, hvorfor du føler som du gør, kan jeg desværre ikke komme med en konkret grund til. Ellers vil jeg anbefalde at tale med egen læge, som bedre og vejlede dig herom.
Uden at kende dig eller den relation du har med dine forældre, kan det nogengange være nemmest, at sige tingene som de er. De fleste forældre bekymrere sig om deres børn og ønsker dem kun det bedste. Hvis du ikke har mod på det, kan det for nogle være en hjælp at skrive de ting ned, som de gerne vil sige og for andre er det en hjælp at øve de ting, de gerne vil sige foran et spejl. Det er kun dig, som kan mærke hvad du har det bedst ved og er sikker på, at du finder en en måde som du synes om.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
vh. Anja