Modermærke
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Kan man få fjernet et modermærke hos lægen, som der egentlig ikke er noget galt med? Det er fordi jeg har et, som ikke er flat, det har ligesom en hudflap, og jeg tror ikke der er kræft i det, fordi det ændrer ikke farve og størrelse og jeg har altid haft det. Men det genere mig ret meget, og hvis jeg kommer til at kradse der hvor det sidder gør det vildt ondt og jeg vil egentlig bare gerne have det væk. Men kan man godt det?

Svar:
Tak for dit spørgsmål.
Det er lidt forskelligt, hvordan de praktiserende læger ser på fjernelse af modermærker og andre "huddimser". Jeg tror, de fleste praktiserende læger gerne vil fjerne dit modermærke, hvis du forklarer, hvordan det generer dig. Nogle læger vil vælge at henvise til en hudlæge eller plastikkirurg, hvis de ikke selv har erfaring med at fjerne modermærker. Andre praktiserende læger vil sige, at det er noget, du selv skal betale for, da der ikke er tale om mistanke om sygdom.
Så du skal bestille en tid hos din læge, eller hvis det er muligt, skrive til din læge og spørge om han eller hun vil fjerne dit modermærke.
Før du får det fjernet, skal du dog lige overveje nogle ting. Det er meget forskelligt, hvordan man danner ar. Uanset hvor dygtig lægen er til at fjerne modermærket, så er der nogle mennesker, der ikke heler særlig pænt og vil danne meget arvæv, som også kan være mørkere end den omgivende hud. Hvis modermærket sidder et sted, hvor det er svært at holde området i ro, vil det også øge risikoen for et grimt ar. For eksempel på ryggen, hvor der er meget stræk på huden, når man bøjer sig fremover. Der er desværre ingen garanti for, at du får et pænt ar, hvilket du også kan have i dine overvejelser. Jeg håber, at du sammen med din læge kan finde den løsning, som passer dig bedst.
Mvh Anne