Skifte gymnasie

brevkassespørgsmål

Skifte gymnasie

brevkassespørgsmål af
Merve
16 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 16 år. Jeg er startet på en gymnasie som jeg har ønsket mig så længe. Jeg havde høje forventninger, men da jeg så startede og mødte min klasse faldt alt bare sammen. Jeg har ingen at tale med. Jeg har ikke de samme interesser med pigerne så det køre bare ikke. jeg kender slet ikke nogen og er nogen gange alene i frikvarteret. Jeg har overvejet at skifter til et andet gym. Hvor jeg vil tilpasse mig vildt godt i pga. at jeg kender mange og at jeg ikke kommer til at være alene i frikvarteret eller bare generelt i skolen. Jeg har prøvet flere gange at sige til mine forældre om jeg kan skifte. Men de siger giv noget tid eller det er normalt du er lige begyndt osv. Siden jeg startede kunne jeg mærke den følelse at jeg ikke var velkommen.

jeg vil vildt meget gerne skifte? Hvad synes i?

Svar:

Hej Merve

Hvor er det godt, at du skriver herind. Det er meget vigtigt, at man trives i sin klasse og føler sig velkommen. Jeg synes, det er stærkt, at du tager ansvar for din egen trivsel. Både ved at fortælle dine forældre om det og ved at søge råd her i brevkassen.

Det at starte på gymnasiet er en stor omvæltning. Mange oplever, at det er hårdt at skifte den velkendte folkeskole ud med gymnasiet. Efter mange år i folkeskolen, hvor du er blevet fortrolig med hverdagen, klassekammeraterne og lærerne, kan det være rigtig svært at starte på noget helt nyt. I mødet med gymnasiet kan vi have meget store forventninger til, hvordan gymnasietiden skal være. Du har sikkert hørt fra andre gymnasieelever, hvor skønt det er at gå på gymnasiet og om alle de gode oplevelser, du skulle glæde dig til.

Gymnasieeleverne, du har talt med, har med al sandsynlighed gået på gymnasiet et godt stykke tid. På det tidspunkt har de haft god tid til at falde til på gymnasiet og lære stedet og kammeraterne at kende. Jeg er sikker på, at dine kammerater vil kunne huske, at det første stykke tid af gymnasiet var krævende, da alt var nyt. Måske kan det hjælpe dig at tænke tilbage på din første dag i folkeskolen. Kan du huske, hvordan du havde det? Nogle gange kan vi godt glemme, hvor hårdt det er at starte noget nyt op, og derfor opbygge nogle enorme forventninger til gymnasiestarten. Når du har været på gymnasiet et stykke tid, er jeg sikker på, at du er blevet mere fortrolig med rammerne og dermed kan slappe mere af. Lige nu tænker jeg, at det er vigtigt, at du prøver at lægge forventningerne lidt på hylden. Det kan være rigtig svært, hvis du hver dag skal sammenligne din hverdag på gymnasiet med dine forventninger til stedet.

Det er rigtig hårdt at føle sig uvelkommen og udenfor i en klasse, hvor man er hver dag. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver frustreret, når dine forældre fortæller dig, at det tager tid. DIne forældre har sikkert gjort sig den effaring, at tingene nogle gange kan tage lidt længere tid. Denne erfaring er jeg enig med dem i, men samtidig mener jeg også, at det er enormt vigtigt, at du mærker efter. Jeg synes, det er rigtig godt, at du er i gang med at undersøge, hvordan du kan ændre på situationen. Du fortæller, at du overvejer at skifte gymnasium for at løse problemet. Jeg vil gerne gøre dig opmærksom på, at det også er en mulighed at blive på dit nuværende gymnasium.

Du fortæller, at du gerne vil skifte gymnasium, da du kender mange på det andet gymnasium. Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor du valgte dit nuværende gymnasium og ikke det samme gymnasium som dine kammerater. Måske ønskede du at møde nogle nye mennesker eller måske har du valgt gymnasiet, fordi det er kendt for en særlig kultur eller faglighed? Prøv at overveje, hvorfor du netop valgte dit nuværende gymnasium. Tænk over, om du vil give afkald på de ting, som fik dig til at vælge gymnasiet.

Hvis du stadig væk er glad for selve gymnasiet, er der nogle forskellige muligheder for dig. Du fortæller, at du ikke har noget tilfælles med pigerne i din klasse. Nogle gange kan det være en mulighed at lave aftaler på tomandshånd og lære nogle af pigerne at kende. En anden mulighed vil være at søge venner uden for klassen. På gymnasier er der ofte mange udvalg og grupper, man kan tilmelde sig. Det kan være en god måde at lære nogle nye mennesker at kende på. Det kan også give dig en idé om de andre elever på din årgang. Det er nemlig muligt at skifte klasse på det enkelte gymnasium.

Uanset om du ender med at blive på gymnasiet eller fortsat ønsker at skifte gymnasium, tænker jeg, at det vil være en god idé at tale med gymnasiets studievejleder. Vedkommende vil kunne hjælpe dig med, hvilke handlemuligheder du har. Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du allerede har haft snakken med dine forældre omkring, at du mistrives i klassen. Det kan være en god idé at tale med dem igen og fortælle dem, at du gerne vil tale med en studievejleder. På den måde vil de kunne hjælpe dig, og I vil kunne få nogle gode snakke om det hele.

Det kan være, at du efter snakken med studievejlederen stadig ønsker at skifte gymnasium. I den forbindelse tænker jeg, at du bør overveje, at eleverne allerede har dannet nogle relationer, når du på gymnasiet. Selvom du kender nogle af de andre, er det ikke en garanti for, at jeres relation er den samme som før gymnasiet. På den anden side vil de andre elever hurtigt glemme, at du kom til gymnasiet senere, end de andre.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre, og at du får en god snak både med dine forældre og gymnasiets studievejleder.

De bedste hilsner Emilie

Emilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål