Mit mentale jeg og det fysiske jeg.

brevkassespørgsmål

Mit mentale jeg og det fysiske jeg.

brevkassespørgsmål af
Henrik
16 år

Sååå ehmmm, aldrig prøvet det er før, men i nat drømte jeg at jeg hoppede ud foran en bil og blev kørt ned, da jeg vågnede kunne jeg hverken bevæge mig, åbne øjnene, kunne kun mærke og høre min vejrtrækning, så jeg vidste jeg ikke var helt død. Sådan fortsatte det i hvad der føltes som et par timer. Da jeg endelig kunne bevæge mig satte jeg mig op og ante ikke hvem eller hvor jeg var, jeg fulgte bare den daglige rutine jeg altid har om morgenen. da jeg kommer ud af mit værelse stod min stedfar i køkkenet, men da jeg kom derud kunne jeg stadig ikke huske hvem jeg var, hvor jeg var, og hvem han var...

Svar:

Hej Henrik,

Det lyder som en meget ubehagelig drøm og voldsom oplevelse du har haft dig. Sommertider kan man godt have nogle meget livagtige drømme, hvor man skal bruge noget tid til at komme til sig selv og få "drømmen"  eller oplevelsen ud af kroppen. Det her du beskriver med at du var vågen, og ikke kunne bevæge dig, kunne måske være en del af drømmen?

Det er i hvertfald noget andre også har fortalt om. Det her med at ligge helt fastlåst og ikke kunne bevæge sig. I virkeligheden drømmer man stadig, men netop fordi drømmen er så virkelig, kan man efterfølgende være helt forvirret, og måske endda bange for hvad det er der foregår.

Jeg kan godt forstå, at du er blevet rystet over oplevelsen. Jeg tænker ikke der er noget galt med dig, eller at det du oplevede var farligt. Jeg tænker ganske enkelt at du blev "fanget" i en drøm, og at den var så stærk, at den sad i kroppen, selv efter du gik ud i køkkenet, og var meget forvirret.

Tankerne om hvorvidt der er noget helt galt, kan jo så være med til at gøre én endnu mere bekymret, men jeg synes altså det du beskriver, lyder som noget der er en helt naturlig forklaring på.

Hvis det, mod al forventning, er noget du begynder at opleve ofte, synes jeg du skal overveje at snakke med din læge om oplevelserne. Men som udgangspunkt tænker jeg ikke du behøver være bange for om der er noget galt.

De bedste hilsner Lukas

Lukass billede
Lukas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål